Nya F1-regler kan ge sporten ett lyft: "Nu är det väldigt avgörande att sitta i rätt bil"

Ett fåtal förare slåss om segrarna i formel 1. Regeljusteringar behövs för att ge fler chansen.

Testdagarna i Spanien visade att Ferrari är stallet som går in i säsongen som favorit. Dessutom visade körningen en bekymmersam tendens, säger experten Janne Blomqvist.

Bilarna är nästan för bra.

– De är så otroligt planterade i asfalten. Bilarna går som på räls. Jag vill att förarna ska kunna göra större skillnad än vad vi kommer att se den här säsongen. Nu blir det väldigt avgörande att sitta i rätt bil.

En titt på statistiken bekräftar bilden av en förutsägbar sport. För sex år sedan vann Kimi Räikkönen i Australien i sin Lotus. Sedan dess har bara förare från Mercedes, Ferrari eller Red Bull vunnit.

– Utvecklingen är inte bra. De måste göra något för att intresset inte ska svalna. Formel 1 mår bra och är grejen inom motorsport, men det måste bli justeringar. Samtidigt gynnar stora ändringar de med störst resurser.

Blomqvist hoppas ändå mycket på regeländringarna som ska komma 2021. Ägarna vill att det ska bli fler omkörningar och nämner också ekonomiska aspekter.

Ett budgettak och en jämnare fördelning av pengarna kan göra formel 1 ovissare.

– Det är inte fel att Ferrari får mer pengar för att ställa upp, men de enorma skillnaderna skapar olika ligor.

Ny stallchef i Ferrari

I högsta serien har Mercedes tagit de fem senaste VM-titlarna. Lewis Hamilton har vunnit fyra av dem, men många tror att britten får svettas för en ny titel i år.

– Ferrari är ingen stor favorit, men det är stallet som alla vill slå. Mercedes är oerhört svårbedömt och de körde inte för fullt under testerna, men det gjorde inte Ferrari heller. Det blir spännande att se vad Mercedes kan få ut i Australien, säger Blomqvist.

I Ferrari har en del hänt. Charles Leclerc har ersatt Kimi Räikkönen och Mattia Binotto är ny stallchef. Maurizio Arrivabene fick sparken i januari.

– Med Arrivabene fanns det krav som ingen kunde hantera. Det krackelerade och nu har man en mjukare ledarstil. Det är positivt för Ferrari.

Lewis Hamilton jagar sin sjätte VM-titel i karriären. Bild: Lehtikuva-AFP/Giuseppe Cacace

Fakta

Några av årets regeländringar

Aerodynamiken: Fram- och bakvingen har blivit bredare. Framför allt framvingen har gett stallen utmaningar. Ändringen görs för att underlätta omkörningar.

Bränsle: Gränsen höjs från 105 till 110 kilogram. Man vill undvika att förarna sparar bränsle under loppen.

Förarnas vikt: Förarna vägs inte in tillsammans med bilen. Det gynnar större förare.

Bonuspoäng: Den förare som noterar det snabbaste varvet i loppet får en bonuspoäng. Kravet är att föraren kör in bland de tio bästa i tävlingen.

Fräscht grepp på bostadsmarknaden tilltalar unga

17.5.2019 - 16.03