Ny operatör ska rucka på maktbalansen

De har knappast gått någon förbi, reklamerna finns överallt. Den nya telefonoperatören Moi Mobiili satsar hårt på att utmana de tre stora operatörerna med sina flexibla abonnemang. Vd Petri Lahtinen har klara planer.– Vår ambition är att bli den mest älskade operatören, inte den största.

Med Moi Mobiili kan man följa med sin användning av mobildata, samtalsminuter och textmeddelanden i realtid på internet eller på företagets app. På det sättet kan man sedan flexibelt ändra sitt abonnemang vid behov. Till exempel kan man välja att betala för en obegränsad mängd mobildata men ett mindre antal samtalsminuter. Man kan även koppla flera simkort till ett abonnemang. På detta sätt kan exempelvis föräldrar följa med sina barns användning av telefonen och begränsa den enligt behov.

– Vi vill erbjuda flexibla tjänster enligt kundens önskemål och behov. Det går alltid att ändra på våra abonnemang och anpassa dem, vi har inga tidsbundna avtal och allt går väldigt smidigt att fixa, säger företagets vd Petri Lahtinen.

De tre stora mobiloperatörerna Elisa, Telia och DNA har alla egna mobilnät som de enligt lag är skyldiga att hyra ut till konkurrerande operatörer. Moi Mobiili fungerar som serviceoperatör i DNA:s mobilnät.

Lahtinen säger att Moi Mobiili vill bygga upp ett eget varumärke och ett eget sätt att fungera på.

– Problemet med de nuvarande operatörerna är att det säljer samma paket till alla. Paket där det ingår obegränsat med allt; mobildata, samtalsminuter och textmeddelanden. Ändå har våra undersökningar visat att det är få människor som använder sig av allt så mycket att det lönar sig att betala för ett sådant paket. De flesta använder antingen mycket mobildata och pratar lite i telefon, eller tvärtom. Till exempel ungdomar behöver inte ett paket med 500 minuter. De få samtal de ringer går till mamma eller pappa, resten sköter de via appar som Skype och Facetime. Vi vill inte sälja samma produkt till alla, utan anpassa enligt kunden så att de inte betalar för något de inte använder.

– Man kan jämföra oss med flygbolag. Förut ingick allt i priset när man flög; bagage, mat med mera. Nu har det anpassats så att du bara betalar för det du behöver. Vi kör egentligen med samma koncept, men det handlar om abonnemang i stället. Man betalar helt enkelt bara för det som man vill ha. Genom att fungera effektivt kan vi erbjuda billigare abonnemang än de andra operatörerna. Självfallet är våra abonnemang inte billigare om du använder mycket av allt, men om du som de flesta inte gör det är våra abonnemang lönsamma.

Moi Mobiili tar marknaden med storm. Bild: Richard Nordgren

Populära paket

En uppringning till de största operatörerna bekräftar Lahtinens påstående om paketens popularitet. Både DNA:s och Elisas mest sålda abonnemang är sådana med 4G nät och obegränsad mängd mobildata, samtal och textmeddelande. Även hos Telia är ett liknande abonnemang populärast, men samtalen och textmeddelandena är begränsade till 600 minuter och 600 stycken.

Vid frågan om operatörerna inom en snar framtid tänkt införa mer flexibla abonnemang blir svaret nekande.

– För tillfället har vi inte tänkt göra några förändringar. Våra kunder är nöjda med det system som vi har nu, då de vet vad räkningen blir varje månad. Vi är av uppfattningen att de vill att vi ska hålla kvar det så, kommenterar Jan Virkki, affärsverksamhetsdirektör hos Elisa.

Inne på samma spår är Cedric Kamtsan, affärsverksamhetsdirektör för DNA.

– Vi är nöjda med vårt nuvarande urval, det är klart och tydligt för kunden vad hen får. Ett abonnemang med obegränsad tillgång till allt ger kunden sinnesro, då hen exempelvis inte hela tiden måste fundera på hur mycket mobildata som används. Dessutom vet få hur mycket de använder, så då är paketen en enkel lösning.

I och med fusioneringen med Sonera säger sig Telia ha kartlagt kundernas önskemål och behov, och därefter ändrat sitt utbud.

– En majoritet vill fortsättningsvis ha färdiga paket, medan vissa vill ha möjlighet till mer justering. Vi är medvetna om att allt färre har behov av obegränsad mängd samtal och textmeddelanden, och erbjuder sålunda paket som anpassats till detta, berättar Petri Lindqvist, Telias affärsdirektör.

Alla tre betonar att obegränsad mobildata blir allt viktigare för de flesta kunder och att användningen av den hela tiden ökar, något som enligt dem påverkar paketens popularitet.

– Ett välfungerande internet är tidens melodi, säger Lindqvist.

Kunden i fokus. Moi Mobiilis vd Petri Lahtinen vill utveckla mobila tjänster enligt kundernas behov och önskemål. Bild: Richard Nordgren

Svår marknad?

I europeisk kontext är Finland ett undantag med sina tre stora företag som dominerar mobilnätsmarknaden. Jämför man med Sverige finns där tolv mobiloperatörer som erbjuder tjänster, och situationen är liknande i de flesta andra länder. I Finland delar Elisa, DNA och Telia på nästan hela marknaden, övriga företag innehar endast en procent av den.

Men det har även tidigare funnits uppstickare på mobilnätsmarknaden i Finland. Exempelvis GSM-Suomi, som grundades 2007, ville erbjuda ett alternativ till de stora operatörerna. Deras verksamhet såldes och lades till sist ner. På frågan varför Moi Mobiili kommer att lyckas när andra misslyckats svarar Lahtinen aningen fundersamt.

– Finland behöver fler operatörer på marknaden. Sedan är business alltid business, det finns de som lyckas och de som misslyckas. Allting beror på hur bra man är på det man gör. Jag tror hårt på våra chanser att lyckas.

Och bra går det. Det drygt ett år gamla företaget har under den senaste månaden ökat sin synlighet med massiva reklamkampanjer, vilket nu verkar ha burit frukt. Lahtinen berättar att företaget varje vecka i maj gjort försäljningsrekord och att företagets omsättning nu ligger på en sjusiffrig summa.

– Allting har gått bättre än planerat. I och med att ryktet sprids växer vår försäljning, säger Lahtinen och ler.

Saken bekräftas även av försäljarna Essi Heikkilä och Veera-Selina Lajoma, som säger att de märkt en förändring i folks förhållningssätt.

– När vi började arbeta tidigare i vår var det knappt någon som kände till Moi Mobiili. Nu märks det att allt fler personer har hört om oss och vet vad vi erbjuder, vilket är kul.

Orsakerna till framgången är många enligt Lahtinen.

– Vi har satsat på teknologi och marknadsföring, en strategi som passar oss. Jag brukar skryta med att vi har ett informationssystem från 2020-talet, samtidigt har vi proffs som arbetar hos oss. Sedan tror jag att vår strategi att värna om de kunder vi redan har spelat en stor roll. De andra operatörerna ger nya kunder en massa erbjudanden, som deras gamla kunder sedan blir tvungna att betala extra för. Vi vill ta våra gamla kunder i beaktande och erbjuda dem nya saker. Nya kunder får dem såklart också, om de köper vårt abonnemang.

Om företagets framtidsplaner vill Lahtinen inte berätta något.

– Man vill ju inte avslöja för de andra operatörerna vad som är på väg, säger Lahtinen. Jag har märkt att deras förhållningssätt förändrats, att de noterat oss på ett annat sätt än i början. Jag ser det som ett tecken på något, att vi lyckats med det vi håller på med.

Försäljarna Essi Heikkilä och Veera-Selina Lajoma säger att folks kännedom om Moi Mobiili ökat under de senaste månaderna. Bild: Richard Nordgren

Fakta

Moi Mobiili

Vad: Telefonoperatör.

Grundat: I maj 2016.

Erbjuder: Flexibla telefonabonnemang som går att anpassa enligt kundens användning. Man kan själv följa med sin användning av mobildata, samtalsminuter och textmeddelanden via internet eller företagets app.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00