Ny omgång om tunnel i centrum

Som borgmästare Jan Vapaavuori ser det har Helsingfors mycket potential. – Nu ska vi inte sitta och rulla tummarna, säger han.Bild: Cata Portin

STADSFULLMÄKTIGE – Det är inte Centrumtunneln men också den här byggs under centrum. Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori (Saml) vill utveckla fotgängarcentrum.

Jan Vapaavuori presenterade på torsdagen i stadshuset ett utkast till den strategi som ska göra huvudstaden till en ännu bättre stad. Honnörsordet, ett av dem, är livskvalitet och i det ingår ingrepp i stadsmiljön. Vapaavuori vill minska den tunga trafiken från Södra kajen och området kring Salutorget. För det behövs kanske en tunnel.

Tunnlar hit och tunnlar dit för att lösa trafikproblemen i Helsingfors har diskuterats flitigt i stadsfullmäktige. För snart tio år sedan sade majoriteten av Helsingforspolitikerna nej. Det fanns inte pengar och trafikstockningarna förhållandevis små. Men konjunkturerna svänger samtidigt som Helsingfors växer.

Nya tunneln skulle bekostas med vägavgifter, enligt Vapaavuori.

Planering i smyg?

– Centrumtunneln? Det är inte samma tunnel vi talar om men jo, avsikten är att bygga en körbana under markytan i centrum av staden, bekräftar Jan Vapaavuori.

Det som Vapaavuori inte berättar är att två byggfirmor redan skissat på ritningarna. Enligt Yle som fått tag på planerna finns också en prislapp: 600 miljoner euro. Det är mellan 55 och 125 miljoner euro mera än vad ursprungliga Centrumtunneln beräknades kosta.

Vad säger De Gröna?

Av Yles nyhet framgår inte på vilket sätt SRV:s och Lemminkäinens förslag, som förbinder hamnarna i söder och utfarterna i öster med stora parkeringar under markytan, är förankrad i stadshuset. Det framgår inte heller av det pressmeddelande som det näst största partiet De Gröna kablade ut bara minuterna efter Vapaavuoris presentation. Tunneln nämns inte med ett ord, men när HBL frågar gruppordförande Otso Kivekäs om saken svarar han så här:

– Nog kan vi göra en utredning men centrumtunneln är inte realistisk och den behövs inte.

Bra stad ska bli bättre

Efter kommunalvalet har Helsingfors gått från stadsdirektörer till borgmästare och cirka 30 förvaltningar har blivit 4 sektorer.

– Målet är att göra allt lite bättre, säger Jan Vapaavuori.

Som han ser det finns staden till för de boende, staden ska hänga med och helst vara lite före sin tid, fatta snabbt kloka beslut och överlag möjliggöra saker.

– Vi gör en massa bra grejer i Helsingfors men kanske kan vi göra dem fortare. Livet får gärna vara lite enklare, säger borgmästaren med hänvisning till pappersexercisen det vill säga byråkratin som ofta kritiseras.

Utkastet till stadsstrategi ska godkännas av stadsfullmäktige. Strategin är inte ett åtgärdsprogram även om i det också ingår konkreta mål. Ett är att fördubbla antalet platser inom den engelskspråkiga utbildningen och småbarnspedagogiken.

Strategin har tagits fram av de partier som är med i stadsstyrelsen. Enligt Vapaavuori kommer alla partier som haft framgång i kommunalvalet att få tycka till. Fullmäktige diskuterar utkastet i slutet av september.

Läs också ledaren på sidan…

FAKTA

Stadsstrategin

Förslaget till Helsingfors nya stadsstrategi omfattar åren 2017–2021.

I jämförelse med tidigare fullmäktigestrategier är den nya strategin betydligt mera koncis, visionsbetonad och inriktad på samverkan mellan förvaltningssektorer.

Stadens mål är att kämpa mot segregation och utslagning, vara en av Europas mest fascinerande lokaliseringsplatser för nyskapande uppstartsverksamhet och vara Finlands bästa stad för företag, vara en kolneutral stad före år 2035 och främja avgiftsfrihet inom småbarnspedagogiken.

Källa: Helsingfors stad

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00