Nu kan Paula vara en pojke

Den första Paula-flickan gjorde reklam för kaffe redan år 1950. Bild: Paulig

Kaffekoncernen Paulig avstår från sin kända frontfigur, Paula. Nästa kaffemannekäng kommer att kallas varumärkesambassadör.

I snart 70 år har Paula varit kaffedrickarnas ansikte utåt, hon är ett av de äldsta varumärkena i Finland. Under åren har 19 kvinnor innehaft rollen som kaffeflickan Paula.

När Paulig nu letar efter sin tjugonde Paula heter jobbtiteln inte längre så – i juni tar en nyvald varumärkesambassadör över jobbet.

– Traditioner är fina, men de måste följa med sin tid. Vi upplever inte att en varumärkesambassadör måste väljas utifrån kön, ålder eller hårfärg. Därför vill vi tydligt signalera att tjänsten är öppen för alla som är intresserade av kaffe, säger marknadsföringschef Tomi Wirtanen vid Paulig.

Traditionellt har Paula-flickan uppträtt i nationaldräkt och serverat kaffe på olika tillställningar. Den nya ambassadörens kanske viktigaste kunskaper är att behärska de sociala medierna, för det är där dagens marknadsföring sker.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning