Nu jobbar hela isbrytarflottan för att hålla farlederna öppna

Ännu den 21 februari låg isbrytaren Sisu i hamnen i Helsingfors. I dag jobbar alla isbrytare för fulla maskiner för att hålla farlederna fria. Bild: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Så här krävande har isläget inte varit sedan 2011. Hela isbrytarflottan jobbar dygnet runt för att hålla farlederna öppna.

Början av vintern var rätt mild, men sedan kom iskylan från Ryssland och då förändrades allt. På onsdagen kastade den sista av isbrytarna loss i Helsingfors och därefter har hela flottan jobbat stenhårt, dygnet runt för att bryta upp farleder i isen.

Enligt Trafikverket är isläget just nu det svåraste sedan 2011. Speciellt svårt är läget på farlederna i Uleåborg, Kemi och Torneå.

–  Vinterförhållandena i Finland skiljer sig från alla andra länder i det att våra hamnar fryser varje år. Även om havsområdena är isfria fryser kustområdena, säger Markus Karjalainen, chef för enheten för vintersjöfart vid Trafikverket.

Finland har sammanlagt nio isbrytare. Två av dem assisterar handelsfartyg på farleden Kemi-Torneå. Ytterligare en ser till att farleden i Uleåborg är fri medan två till håller ordning på Kvarken. Resten av flottan befinner sig längre söderut.

Den första isbrytaren kastade loss kring en vecka före jul. Trafikverket uppskattar att den sista isbrytaren återvänder till Helsingfors i maj.

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning