Nu har mobilen gått förbi datorn för nyhetsläsarna

Finländares intresse för nyheter sjunker, men då vi tar del av nyheter gör vi det allt oftare via vår smarttelefon.

Bland finländarna säger sig 65 procent nu vara intresserade av nyheter. Det innebär att siffran sjunkit med 8 procentenheter sedan i fjol. Samtidigt har finländarnas grepp om sina smarttelefoner hårdnat. För första gången någonsin är nu smarttelefonen lika populär som datorn då det gäller att ta till sig nyheter, visar den färska rapporten Digital News Report 2019 från Reuters Institute som publicerades på onsdagen.

Nyhetsintresset har sjunkit i 28 av de 38 jämförda länderna, och Finland är bland de länder där intresset sjunkit kraftigast.

I rapporten jämförs årligen nyhets- och medievanorna i sammanlagt 38 olika länder världen över. Finland har deltagit i undersökningen sedan år 2014.

Internet ökar alternativen

Datorn har alltid varit den primära vägen att ta till sig webbnyheter i Finland. Så är det inte längre. I år visade sig smarttelefonen vara lika populär som datorn och den väntas ta sig förbi i framtiden.

– Smarttelefonen går hem hos alla, men speciellt hos unga och hos kvinnor, säger Esa Reunanen, forskare vid Tammerfors universitet.

Enligt rapporten tar nu över hälften av finländarna till sig nyheter i första hand via nätet.

Internet har också breddat möjligheterna till att producera nyheter i annan form än skriven text. Rapporten visar att nyhetsvideor samt podcaster blir allt mer populära sätt att ta till sig aktuella ämnen. 26 procent av de finländare som deltog i undersökningen hade lyssnat på nyhetsrelaterade podcaster under den senaste månaden. År 2018 var motsvarande siffra 24 procent.

– Finland är varken på topp eller i botten i den jämförelsen, säger Reunanen.

I jämförelse med våra nordiska grannar ligger vi ändå steget efter. I Sverige sa sig exempelvis 35 procent lyssna på podcaster och i Norge var siffran 31 procent.

Vad händer sedan?

Även om smarttelefonerna nu passar bra i de finländska händerna, ställer sig mediehusens ledare frågan hur länge den kommer göra det. Jukka Niva, direktör för Yle News Lab, tror att det i framtiden kommer att frågas efter något som snabbt och kort kan ge oss en djupdykning i aktualiteter.

– Det behövs något som vi kan säga "sote" åt och så får vi på ett ögonblick en kort sammanfattning av vad det där "sote" nu handlade om, säger Niva.

Smarttelefonens tid är inte evig och det märks redan i att exempelvis Iphone-telefoner meddelar exakt hur mycket tid i veckan man använder dem och varnar om man använder dem för mycket.

En tänkbar efterträdare kunde vara de så kallade smarthögtalarna, som användarna själva kan tala till. Dessa växer i popularitet i många länder, men i Finland är de inte så välkända ännu. Niva tror heller inte att de kommer få så starkt fotfäste här.

– Vi har ett verkligt spännande årtionde framför oss, säger han.

Tilliten sjunker i hela världen

Inte bara intresset för nyheter sjunker. Även finländarnas tillit till nyheter överlag har minskat.

– Tilliten har sjunkit i alla länder. I Frankrike sjönk den med hela elva procentenheter, säger Noora Alanne, ledare för Mediebranschens forskningsstiftelse.

Trots minskningen befinner sig Finland fortfarande på första plats beträffande hur väl invånarna litar på nyheterna. 59 procent av de finländare som deltog i undersökningen sa sig lita på de flesta nyheterna, mestadels av tiden.

Helsingin Sanomats chefredaktör Kaius Niemi säger att tilliten är något mediehusen måste prioritera högt för att lyckas bevara den. Med hjälp av vardagliga åtgärder tror Niemi att tilliten också i framtiden kan hållas hög.

– En sådan sak som att tidningen verkligen finns i postlådan som väntat, ökar tilliten. Det är viktigt att utdelningen fungerar, säger han.

Tydlighet är också ytterst viktigt. Mediehusen bör vara tydliga med vilken genre en text hör till och vilka journalistiska val som gjorts.

– Man kan inte bara tänka "tänk att dagens ungdom inte förstår vad en ledartext är", utan i stället tydligt komma fram med det, säger Niemi.