Första numret av HBL Junior kommer ut – möt två av tidningens unga journalister

Nummer 1 av HBL Junior utkommer den 3 september. Bild: -

Kvalitetsjournalistik för barn – det är syftet med KSF Medias nysatsning, samhällsmagasinet HBL Junior, som riktar sig till barn i åldern 7–13 år. Artiklarna skrivs inte bara av vuxna, också barnen själva får delta i jobbet. Vi har träffat Agnes och Mirjam Rönnberg i Nagu.

De drömmer bägge om en framtid som författare, så vad passar väl bättre än att börja karriären som frilansande journalister för HBL:s nya tidning Junior. Systrarna Mirjam, 11 år, och Agnes Rönnberg, 9 år, från Nagu är två av de unga skribenter som har bidragit med texter till det första numret, som distribueras till 21 000 läsare på torsdagen.

– Det var en av skolans lärare, Anna, som i våras frågade om nån vill skriva artiklar för en tidning och jag tyckte att det lät roligt. Så jag har intervjuat en kompis som bor i Korpo om just Korpo. Det var ganska svårt att veta vad jag skulle fråga, men där fick jag hjälp med frågorna av Maria (Saaristo, producent för Junior), berättar Agnes Rönnberg.

Också Mirjam Rönnberg har intervjuat ett barn på Korpo, så de har tillsammans producerat ett riktigt skärgårdspaket. Hur det är att leva och bo i Åbolands skärgård är systrarna Rönnberg annars experter på, de går själva i Kyrkbackens skola i Nagu.

Att skriva olika slags texter har de fått öva ganska mycket på i skolan, där de inte bara skriver uppsatser utan också bokrecensioner.

Agnes, 9 år, älskar böcker och läser gärna deckare. Hon recenserar böcker i HBL Junior. Bild: Privat

– Jag skriver oftast på dator, det är lättare än med penna och papper, för det syns genast om man stavar fel, då kommer det ett rött streck under ordet. När jag skrev min artikel fick jag också lite hjälp av pappa, säger Agnes Rönnberg.

Flickorna Rönnberg är aktiva läsare, de läser ofta böcker på sin fritid. De kommer också att dela med sig av boktips åt Juniors läsare, för de ska senare i höst skriva bokrecensioner på aktuella barn- och ungdomsböcker.

– Vi fick redan i somras varsin bok på posten. Det var lite spännande, för det kom ett bokpaket, men där fanns ingen avsändare. Agnes fick först en bok och jag följande dag, berättar Mirjam Rönnberg.

Mirjam gillar framför allt roliga böcker, medan Agnes föredrar deckare i stil med Lassemajas detektivbyrå.

En tidning i postlådan

I det första numret av Junior presenteras också en fuling som vi alla har blivit mer än bekanta med under det gångna halvåret – coronaviruset. Men den artikeln blickar framåt på det som alla nu väntar på, nämligen ett vaccin. Det är en faktaartikel där forskare får förklara hur ett vaccin egentligen fungerar – rekommenderas för alla som är trötta på de restriktioner coronaepidemin för med sig!

Mirjam, 11 år, drömmer om att skriva egna böcker nån dag. Nu jobbar hon som juniorreporter för HBL:s nya magasin. Bild: Privat

Junior är framför allt en papperstidning, ett blad att breda ut på köksbordet, krypa upp i soffan med eller ta med sig på tågresan. Artiklarna kommer inte att delas på HBL.fi eller på någon annan nätsajt, så man hittar dem inte i mobilen.

Varför finns HBL Junior inte digitalt, chefredaktör Susanna Landor?

– Det finns en beställning på en papperstidning för barn och unga. När vi gjorde en marknadsanalys önskade både barnen och deras föräldrar att det fanns en fysisk tidning att hålla i, av olika orsaker. För barnen känns papperstidningen mera "på riktigt" – de har redan möjlighet att publicera bilder och texter i en rad digitala kanaler, men ingen av dem äger ett tryckeri. Föräldrar, lärare och läsambassadörer anser också att en papperstidning är värdefullare, just för att barnen redan konsumerar så mycket digitalt innehåll, säger Susanna Landor.

Du kan bekanta dig med det första numret här.

KSF Medias samhällsmagasin för barn och unga i läsåldern (7–13 år), HBL Junior, lanseras torsdagen den 3 september. Det är en 24-sidig papperstidning (med tillhörande e-tidning) som utkommer varannan vecka.

De fyra första numren distribueras till svensk- och tvåspråkiga hushåll med barn i målgruppen. Upplagan är 21 000 exemplar.

Läsarna serveras texter om nyheter, aktuella fenomen, hobbyer, sport och kultur, men också tips, pyssel och recept av kändiskockar.

En årsprenumeration kostar 120 euro, i höst pågår en öppningskampanj där prenumerationen kostar 99 euro/år. Läs mer här.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning