Nu går det uppåt för fisken

Fisk. Monica Anttila köper svärdsfisk som Juha Karttunen och Henri Kakko levererar. – Svärdsfisk äter vi alltid utomlands. Fisk är gott och recept hittar man alltid, säger hon. Bild: Niklas Tallqvist

Är fiskförsäljningen en indikator på hur bra det går för Finland? Om man får tro vd Marc Ericsson från företaget Kala-Auto börjar det nu gå bra för landet eftersom efterfrågan på fisk ökar.

Kala-Auto är ett företag som säljer fisk genom att knacka på hemma hos folk. HBL skrev om fiskbilen för cirka tio år sedan och då hade företaget två bilar och två försäljare. Man åkte runt i Westend och på Brändö, knackade på och möttes ofta av överrumplade kunder som sa "Va?".

Faximil från Hufvudstadsbladet 19 december 2006. Bild: Anonym

Men tiderna förändras och det är inte längre lika många som blir förvånade, men det händer.

– Visst säger några människor fortfarande "Va?", då vi ringer på, säger Marc Ericsson.

Vi träffas på kontoret vid Hoplaksvägen. För tio år sedan fanns kontoret i bilen och man hade bara ett litet fryslager i Helsingfors. Då var Marc Ericsson 24 år. Sedan dess har företaget vuxit. Ericsson har blivit vd och företaget har skaffat nya bilar och vuxit från att sälja fisk i Helsingforsregionen till att sälja i andra städer. Tillväxten kom då nya kunder började ringa från Åbo.

– Vi skaffade en bil till Åbo 2009 och sedan ringde de från Kotka. Så ringde kunder från Tammerfors och Lahtis. Vi växte sakta men säkert med en bil i taget, säger Ericsson.

Idag har företaget 17 bilar, tio kör i Helsingfors och sju kör i Tammerfors, Åbo, Koivula, Lojo, Raseborg och snart i Vasa. De anställdas antal pendlar mellan 20 och 35. Företaget har lager i Helsingfors, Åbo och Tammerfors.

– Vi åker mest omkring i villaområden. Men just nu levererar vi mycket till innerstan för att det blir jul, säger Ericsson.

Det har inte alltid varit en dans på rosor. Marc Ericsson medger att företaget haft några mycket tuffa år. Det har funnits tider då folk tackat nej till hummer.

– Vi har jobbat hårt för att finnas kvar men nu verkar det gå mot ljusare tider, ler han.

Vad finns det då i bilens frys? Sortimentet har ändrats från vad det var för tio år sedan. Nu säljer man kanske inte så mycket marulk, istället är det mer sik, lax och gös. Samtidigt försöker man sälja mer och mer hållbara produkter som är MSC märkta.

Frys. Längst bak i bilen finns frysen och Henri Kakko plockar ut varor som kunden beställt. Bild: Niklas Tallqvist

– Det finns olika typer av lax som produceras till exempel i Kina eller Chile. En del har färgämnen som gör att de ser mer röda ut, säger Ericsson.

Kala-auto säljer lax från Norge men inte ekologisk lax. Den norska laxen kommer från en fiskodling ute till havs.

– Det finns inte så många ekologiska odlingar i Norge men de jobbar på det. Vi försöker ta in MSC märkta produkter så om vi säljer MSC märkt hummer så betyder det att hummern fiskas hållbart och inte minskar i population.

Hur kritiska är kunderna? Frågar de om fisken är fullproppad med antibiotika?

– De är inte så kritiska. I Finland äter inte folk lika mycket fisk som de kanske gör i andra länder. Här är det mera kyckling och kött. Kunderna håller sig också gärna till kända fiskar som sik, lax och gös.

Den sik företaget säljer är odlad i Finland, liksom abborren som odlas i Åbotrakten. För tillfället är siken slut medan abborren verkar finnas tillgänglig hela tiden. Lax är den fisk som har störst efterfrågan.

– Våra produkter är inte mer närproducerade än butikernas. Vi har också produkter som inte kan vara närproducerade, säger Ericsson.

Just nu söker företaget försäljare som vill köra runt och sälja fisk i Vasa, Helsingfors, Borgå, Åbo och Tammerfors.

Marc Ericsson ser ljust på framtiden. Något har hänt i ekonomin. Kala-auto säljer mer fisk denna jul än vad man gjort de sista fem åren.

– Det är positivt för hela Finland. Inte bara för oss.

Produktsortimentet, priser och recept finns på hemsidan www.kala-auto.fi.

När företaget kör ut fisk åker bilen kanske först till den som har en beställning, sedan kör man längs den gatan och följande gator i området. Sedan byter man område för att återkomma om tre månader.

Företaget har stamkunder som väntar sig att fiskbilen kommer var tredje månad. Men cirka 95 procent av försäljningen sker när försäljaren knackar på och säger "Hej, fiskbilen är här."

Är kunden missnöjd finns det en tre månaders garanti. Om kunden ringer och klagar kommer fiskbilen och byter ut produkten.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning