Nu finns de i Helsingfors: Elsparkcykeln går 20 km/h och kan lämnas var som helst

Johanna Söderholm är en ivrig sparkcyklist och tycker att räckvidden på 20-30 kilometer är i underkant. – Det sparkar jag lika gärna själv, säger hon. Bild: Cata Portin

De populära stadscyklarna har fått en konkurrent. Elsparkcyklar är det senaste tillägget i Helsingfors lokaltrafik.

Från och med nu kan man ila fram på Helsingfors gator med hjälp av en ny form av eldriven kollektivtrafik. Det svenska företaget Voi lanserade ett parti på 120 elsparkcyklar i centrala Helsingfors på måndagen.

Elsparkcyklarna finns utspridda runtomkring i staden och kan tas i användning var som helst. Man behöver alltså inte hämta och returnera dem till en station. Det räcker att man till exempel lämnar sparkcykeln bredvid sin ytterdörr efter att ha åkt hem från jobbet. Via en app på mobiltelefonen kan man hålla koll på var elsparkcyklarna finns.

Det är också via appen som man tar elsparkcykeln i bruk då man vill använda den. Med sin telefon avläser man en QR-kod som finns på varje sparkcykel. Det kostar en euro att ta sparkcykeln i bruk och därefter 25 cent per minut. En resa på 10 minuter kostar alltså 3,50 euro.

Som de eldrivna fordon elsparkcyklarna är måste de laddas med jämna mellanrum. Företagets anställda samlar ihop cyklarna om kvällarna, laddar upp dem och returnerar dem till sina platser inför morgonen. Alternativt kan kunderna även registrera sig som så kallade "Hunters" och ladda elsparkcyklar i sina hem. Företaget betalar en ersättning för jobbet.

Med ett fullt laddat batteri åker elsparkcykeln mellan 20 och 30 kilometer innan den måste laddas på nytt.

Helt fantastiskt, utbrast Pekka Österlund efter provturen. – Men försiktig får man vara, tillägger han. Bild: Cata Portin

"Inte så bra kontroll"

Företaget bakom elsparkcyklarna, svenska Voi, presenterade sin produkt för Helsingforsborna i centrum på måndagen. En av de nyfikna var Johanna Söderholm som fick en snabbkurs i hur elsparkcyklarna fungerar av företagets Helsingforsansvariga Max Thelen. Söderholm själv har en traditionell muskeldriven sparkcykel.

Hur väger de två cyklarna mot varandra?

– Jag föredrar ännu min egen sparkcykel utan elmotor. Det känns som att man har mera kontroll över åkandet då man faktiskt själv måste sparka fart. Speciellt här i människovimlet i Helsingfors centrum känns elsparkcykeln för fartfylld. Man har inte så bra kontroll.

Thelen inflikar att det förvisso tar en tid att fullständigt bli bekant med hur elsparkcykeln uppför sig i trafiken, men att precis samma trafikregler gäller som för cyklister. Man får inte köra på trottoaren och väntas visa hänsyn mot andra i trafiken.

Andra som får ta sig en provtur på elsparkcyklarna är minst sagt imponerade av det nya färdmedlet.

– Helt fantastiskt! säger Pekka Österlund efter en sväng med elsparkcykeln och fortsätter:

– Det är bekvämt att åka men försiktig får man vara – den går ganska fort.

Ersätter bilresor

Ett av ledorden för företaget bakom elsparkcyklarna är miljövänlighet och att minska antalet bilresor i städerna. Vd:n och grundaren Fredrik Hjelm säger att elsparkcyklarna är ett till alternativ bland miljövänliga lokaltrafiksformer.

– Vi vill minska bil- och taxiresor inne i städer. Allt fler europeiska städer, till exempel Oslo och andra norska städer, går allt mer in för att stänga av stadscentrumen för biltrafik. Då måste man komma på andra lösningar för lokaltrafiken, till exempel cyklar och elsparkcyklar.

Enligt Hjelm finns det en stor efterfrågan på nya sätt att ta sig fram inne i städerna, inte minst på grund av att miljömedvetenheten ökat. Han påpekar att eldrivna fordon också är betydligt tystare än bränsledrivna bilar och kan hjälpa till med att minska ljudföroreningen i städerna.

Denis Butuzkin och Annika Epik sparkade i väg på provtur med elsparkcyklarna i Helsingfors centrum. Bild: Cata Portin

Hjelm tror också att det exotiska och nya i elsparkcyklarna kan vara lockande för Helsingforsborna.

– Om man kan kombinera miljövänlighet med något som är bekvämt och roligt är det ju en bra kombination.

Vad gäller eventuell vandalism mot elsparkcyklarna – då de ju efter varje resa lämnas ensamma och obevakade – säger Hjelm att det hittills inte varit något stort problem. Företaget har cyklar i många städer i Norden samt i Frankrike, Spanien och Portugal.

– Vandalism har förekommit men inte i en stor utsträckning. Elsparkcyklarna kan ju bara användas av dem som har registrerat sig i appen och de är utrustade med alarm. Dessutom kan vi följa med var cyklarna finns via GPS.

Siktar på övriga Finland

Enligt företaget utnyttjar elsparkcyklarna samma teknologi som elbilar. Sparkcyklarnas litiumbatterier ska vara mera miljövänliga att tillverka än vanliga batterier och hålls laddade längre. I slutet av sin livscykel kan batterierna återanvändas fullständigt.

Elsparkcyklarna lanseras i samarbete med Helsingfors stad och vd Fredrik Hjelm hoppas kunna expandera också till andra städer i Finland. På tapeten är bland annat Åbo, Tammerfors och Uleåborg.

Till en början kommer elsparkcyklarna att främst vara tillgängliga i Helsingfors centrum och i Berghäll. Enligt Max Thelen planerar företaget att utöka antalet sparkcyklar i Helsingfors under våren och sommaren.

Varje elsparkcykel har en individuell QR-kod som används för att ta sparkcyklarna i bruk. En karta i appen visar var sparkcyklarna finns. Bild: Cata Portin

Vem som helst kan leta fram och använda elsparkcyklarna med hjälp av en app.

Att starta resan kostar en euro, och varje minut man åker kostar 25 cent.

Maxfart är 20 km/h.

I trafiken ska man använda cykelfiler och följa samma regler som cyklister.

Endast en person får åka samtidig på en elsparkcykel.

När man åkt färdigt ska elsparkcykeln lämnas på ett ställe där andra kan ta den i bruk, men där den inte stör trafiken.

Elsparkcyklarna laddas om nätterna. Man kan också registrera sig hos företaget och ladda sparkcyklar själv, mot en ersättning från företaget.

Åldergränsen är 18 år.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning