Nu börjar Muminföretaget och Fiskars jobba tillsammans

Sophia Jansson (t.v.) är konstnärlig ledare för Moomin Characters medan Nathalie Ahlström är vd för Fiskars. Arabia gör de populära muminmuggarna. Bild: Kristoffer Åberg/Nina Ahtola/HBL-arkiv, Pressbild

Fiskars och företaget bakom mumintrollen inleder ett nytt strategiskt samarbete för att växa ute i världen.

Både Fiskarskoncernen och Moomin Characters är sugna på mer internationell framgång. Därför börjar de nu samarbeta.

– Ett samarbete vi kommit överens om är Kina, som vi bägge är mycket intresserade av. Tanken är att vi ska kunna utvecklas fortare där, säger Roleff Kråkström, vd för Moomin Characters till HBL.

Han går inte in på vad Kinasatsningen består av, men konstaterar att de båda företagen redan påbörjat stora projekt där.

Den tydligaste länken mellan Fiskars och Moomin Characters har fram tills nu varit muminmuggarna. Fiskars äger Arabia, som i sin tur tillverkar muggarna, men även till exempel fat, bestick, glas och saxar med tryck av figurerna. Arabia har då haft ett licensavtal för att få använda mumintrollen.

En del av det nya samarbetet går ut på att Fiskars köper in sig i Rights & Brands (R & B) och blir minoritetsägare. Det betyder att Fiskars framöver får tillgång till andra nordiska varumärken.

R & B har hand om många kända nordiska varumärken, allt från Mumin, Mauri Kunnas hundfigurer, Pettsson & Findus, Mamma Mu & Kråkan till Ilon Wiklands illustrationer i Astrid Lindgrens böcker.

Rights & Brands grundades 2016 av Kråkström, Moomin Characters, Bulls Presstjänst och Gustav Melin.

"Familj, kärlek, medkänsla"

Kina är inte det enda område Moomin Characters och Fiskars vill växa i. Man tittar på hela världen.

– Vi försöker skapa signifikant tillväxt tillsammans, säger Kråkström.

Enligt Nathalie Ahlström, vd för Fiskars Group, försöker man öka den globala närvaron.

"Våra gemensamma värderingar och kärlek till nordisk livsstil och design är en perfekt utgångspunkt för att fördjupa samarbetet. Vi har decennier av erfarenhet från att hantera Mumin-licensen tillsammans", säger hon i ett pressmeddelande.

Sophia Jansson, ägare och konstnärlig chef för Moomin Characters talar om att göra vackra föremål som håller länge.

"Muminhistorierna handlar i huvudsak om de viktigaste sakerna i livet – för alla, var som helst och när som helst. I dem är respekt för varandra, familj, kärlek, medkänsla, tolerans, frihet och att värna om naturen centrala teman", säger hon i pressmeddelandet.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning