Nu är det männen som skaffar sig egna sexleksaker

Bolagets vd, Mikko Rosén, kom in i branschen av en slump. På en golfresa i Polen träffade han en av Kentonecs ägare och personkemin klickade direkt. Han hjälpte först pro bono med onlinemarknadsföring, och fick kort därefter skriva på arbetskontrakt. Ett halvår senare tog han över som vd och har i dag suttit på vd-posten i åtta år. Bild: Sören Jonsson

För några år sedan kom en sexleksak som tog hela marknaden med storm. Lufttrycksvibratorn Satisfyer marknadsfördes med orgasmgaranti, vilket gjorde att försäljningen sköt i höjderna. Nu är det männen som skaffar sig egna sexleksaker, berättar Mikko Rosén, vd för Kaalimato.

Så tidigt som 1962 började Kentonec, i dag känt under varumärket Kaalimato, sälja kondomer på postorder. På det frisläppta 1970-talet tog företaget in de första dildona i sortimentet. Ända sedan dess har familjeföretaget försett finländska hem med vuxenskoj.

Kentonec har under de senaste åren gjort svindlande bra resultat. På bara några år har bolaget mer än fördubblat sin omsättning från drygt 4 miljoner euro till nästan 11 miljoner. Och mer än sexdubblat vinsten till över 2 miljoner euro 2020.

– Vi har haft organisk tillväxt också före coronapandemin, men det är mycket tack vare pandemin som vi har gjort ett så gott resultat. Många har varit hemma och haft lust att ägna tid tillsammans med varandra, säger Kentonecs vd Mikko Rosén.

Storsatsade på marknadsföring

Men tillväxten kom inte gratis. Rosén säger att de också tog saken i egna händer genom att storsatsa på marknadsföringen. Det krävs finess för att lyckas med marknadsföring av sexleksaker. Då spelar e-handelns varumärke större roll än produkterna.

– Varumärket var en jättestor del av vår framgång under coronapandemin. Folk tycker inte att Kaalimato är smutsigt, det är lätt att närma sig oss. Vi är en inhemsk aktör som man kan lita på.

Kaalimato har inget kundregister. Dessutom besöker många kunder e-handeln med inkognitoläge och VPN. Det gör att bolaget vet förvånansvärt lite om sina kunder.

– För oss är anonymiteten mycket viktig. Vi frågar inget onödigt av kunden, i många fall behöver man inte ens uppge sin adress. Vi sparar beställningsinfo bara den tid som lagen kräver. Vi marknadsför aldrig direkt till någon som har köpt från oss, säger Rosén.

– Klarna ger en del rapporter, men det är inga uppgifter som vi direkt kan koppla till vår marknadsföring. Vi vet att de flesta av våra kunder är 20–35-åringar. Mycket mer än det vet vi inte, säger han.

Väloljad logistik

I snitt hanterar Kaalimato 220 000 beställningar per år, alltså 600 beställningar om dagen. Med ett löfte om att posta beställningen samma dag ifall den kommit in före klockan 14, innebär det en väloljad logistikkedja.

När 15 beställningar har trillat in i e-handeln skrivs en plocklista ut automatiskt. Då har systemet räknat ut hur stor låda som behövs för produkterna. Med en liten handdator på vristen och en öronsnäcka i örat, plockar arbetarna produkterna från lagerhyllan. Hylla för hylla instrueras plockaren till rätt produkt. Bästsäljare finns i ändan av hyllan, allt är optimerat för snabbhet.

På Kentonec är det lågt till tak. När det är stort tryck på sajten, till exempel under Black Friday, hjälper vd:n till på lagret. ”Klart man hjälper till. Det gäller att få ut beställningarna snabbt”, säger Mikko Rosén. Bild: Sören Jonsson

Innan lådorna får sin adresslapp görs en sista kontroll att det är rätt produkter i lådan. It-systemet vet precis hur mycket varje dildo, vibrator, kondomförpackning, glidmedelstub, kalender och fleshlight väger. Om vikten stämmer överens med beställningen går den vidare för postning och sortering. I slutet av dagen hämtas beställningarna av logistikföretagen.

– Vi gör ungefär hälften av postens arbete redan här. På det viset försnabbar vi leveransen, berättar Mikko Rosén.

Kaalimatos smarta drag

Under sportlovstiden 2019 började Kaalimato plötsligt få in ovanligt många beställningar av lufttrycksvibratorn Satisfyer. Det var början på Satisfyerboomen.

– Vi förstod inte varifrån intresset för de här produkterna kom. Vi hade inte gjort någon marknadsföring. Inom några timmar hade vi tagit reda på att produkten diskuterades i en Facebookgrupp. Kort därefter fattade vi ett viktigt beslut och köpte alla Satisfyer som gick att få tag på. Vi tömde helt enkelt Europas lager på dessa vibratorer. Vi blev en av få som hade dem i lager och vår försäljning sköt i höjden, berättar Rosén och tillägger:

– Det gäller att reagera snabbt för att få marknadsfördelar.

Ett lika viktigt beslut fattades i månadsskiftet februari/mars 2020, då coronaviruset höll på att ta grepp om världen.

– Vi gjorde hiskeligt stora inköp och fyllde lagret till brädden. Vi hade pengar i kassan och vågade satsa. De som inte reagerade tillräckligt snabbt blev utan produkter att sälja och många fabriker fick lov att stänga.

Inte tabu

De senaste åren har sextechbranschen omformats. Numera upplevs sexleksaker som något acceptabelt. Det är inte längre tabubelagt att sälja sexleksaker, säger Rosén. Det ligger ett enormt pr-arbete bakom attitydförändringen.

– Vi har fått bevisa att vi inte har något med porrindustrin att göra. Att sälja sexleksaker handlar om sexuellt välmående.

Hur har dina vänner och bekanta reagerat på ditt branschval?

– Bara positivt faktiskt. Den enda person som jag tyckte det var pinsamt att berätta för var min mamma. Men hon tog det bra. Hon förstod hur viktig sexualhälsa är för människor.

Mikko Rosén har två tonårspojkar. Han säger att deras klasskompisar kom med en del onödiga kommentarer i tonåren, men att de lyckligtvis inte blev mobbade för hans yrke.

Del av sexleksakskaka

Sextechindustrin beräknas globalt vara värd 30 miljarder dollar. I snitt ökar industrin med sju procent årligen. Trots det lyser finländska tillverkare med sin frånvaro. Några få försök har gjorts, såsom bolaget Teatiamo som tillverkade handgjorda dildon i trä, men inget har slagit igenom.

– Det är synd. Jag tror att kunnandet finns, frågan är om det finns en stor attraktionskraft för finländska produkter på den internationella marknaden. Jag tror tyvärr inte att finländska sexleksaker kommer att sälja lika bra som Mumin.

Vilka produkter trendar just nu?

– Det som ökar varje år är produkter för män. Det blir allt mer acceptabelt. Förut tänkte man att en kvinna som använder en sexleksak är självsäker och stark, medan en man som använder en sexleksak är en looser.

Han har noterat att försäljningen av fleshlight, det vill säga vaginaattrapper, ökar otroligt. Enligt honom kan efterfrågan rentav jämföras med Satisfyerboomen för några år sedan.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning