Stadscyklarna är här – nu är det gult på gatorna

Helsingfors stadscyklar kan användas med resekortet.Bild: Richard Nordgren

För 13 miljoner euro ska man få bra stadscyklar. Från och med i dag, måndag, kan du bedöma själv.

På måndag ansluter Helsingfors sig äntligen till de europeiska storstäder som har stadscyklar. Det förra försöket var ett ekonomiskt och stilmässigt fiasko och även den senaste upphandlingen har varit svår. Hurdana cyklar, vad ska det kosta att cykla, med eller utan reklam och så vidare. Debatten har gått het i flera år. Men nu är de här, cyklarna.

Se mer

Klicka på bilden

De röda pilarna på bilden har mera information om stadscyklarna.

Efter en rundtur på gatorna i Hagnäs och Sörnäs är HBL:s betyg klart godkänt. Den 3-växlade cykeln har en stadig ram och punkteringsfria däck. Designen är kanske mera ändamålsenlig än läcker men så kan cykeln fungera för stadsborna som kommer i alla möjliga storlekar och åldrar. Det är en cykel för vuxna, om vi säger så.

FAKTA

Gör så här

1 Registrera dig. Köp ett abonnemang för en dag, en vecka eller ett år. Du får en personlig cyklist-ID samt PIN-kod för att kunna ta en stadscykel i bruk.

2 Ta i bruk. Du kan låna cykeln från vilken station som helst där det finns tillgängliga cyklar. Var stationerna ligger och cyklarnas reserveringssituation kan du se i Reseplaneraren. Ange din cyklist-ID och PIN-kod. Om du har HRT:s resekort kan du använda det i stället för ID.

3 Cykla. Du kan låna cykeln så många gånger du vill så länge varje cykeltur inte överstiger 30 minuter. För tiden som överskrider en halv timme debiteras separat. Justera sadelhöjden och cykla i väg.

4 Återlämna. Du kan återlämna cykeln till vilken station som helst med tillgängligt cykelställ. Kontrollera att en grön indikatorlampa tänds när du återlämnar cykeln – då är cykeln fastlåst.

Källa: Helsingforsregionens trafik HRT

Cykeln har trumbromsar fram och bak. Lyktorna är kopplade till en dynamo så man behöver inte fundera på att slå på och av lamporna. De lyser så fort man trampar i väg. Fram på cykeln finns en liten varukorg. Cykeln har ett lås som finurligt nog sitter fast inne i styrstången. Hur man låser upp och fast cykeln och överlag tar den i bruk framgår av instruktioner som sitter både på cykeln och på cykelstationerna. Instruktionerna är på finska men bilderna verkar tydliga. Vill man ändå läsa om ibruktagandet och registrering så finns informationen på svenska och engelska på HRT:s sidor.

Den nya stadscykeln har gett vissa konnässörer nästan blodstörtning i huvudet då cyklarna är delvis reklamfinansierade. Hur kan en kommunalt ägd stadscykel heta "Alepa-fillari"? Utan reklamavtalet skulle cyklarna vara ännu dyrare än de är (summorna i avtalet är hemliga).

Så hur är den nya stadscykeln att cykla, då? Allt fungerar som det ska. Man sitter bekvämt och det är busenkelt att justera höjden på sadeln. Se videon ovan! I paketet ingår inte hjälm så det måste man skaffa själv.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00