Nostalgisk komedi blåser liv i tv-kulturen

Bild: Stefan Bremer

Välspelad mamma och pappa-show med Teater Mars.

Receptet på lycka

Text: arbetsgruppen. Regi, dramaturgi, dekor: Joakim Groth. Ljus: Valo Sauri.

På scenen: Marika Parkkomäki, Max Bremer, Willehard Korander, Julia Korander, Iida Kuningas.

Teater Mars premiär på Universum 13.2.

Den sociala umgängesform där hela familjen samlas i soffan framför tv-program som alla familjemedlemmar inte nödvändigtvis gillar, sägs vara på utdöende. Vem behöver slåss om fjärrkontrollen, käbbla om man ska se på nyheter eller De vackra och de djärva, när envar har sin en egen mobil eller surfplatta att mysa med?

Teater Mars komedi om familjen Lehtinen-Hök, som i stort sett non-stop häckar framför den gamla, kära dumburken, är en studie i just den här utrotningshotade umgängesformen.

Receptet på lycka blåser emellertid också liv i ett par utdöende genrer. Formen är hämtad från sitcomen, klassisk tv-underhållning i stil med The Cosby Show, Married ... with Children och All in the Family – serier skräddarsydda för att gå hem hos hela familjen, och som både hyllar och driver med kärnfamiljen.

Men på scenen härskar också realismen, måhända inte död, men nog rätt passé i dag.

Samhälle i förändring

Även om sitcomen här ibland resulterar i seg teater, särskilt då föreställningen sträcker sig över två timmar, står det klart att Joakim Groths koncept är underfundigt. Likt föreställningen Detta har hänt, där Groth djupdök i 70-talets Allers familjejournal, är Receptet på lycka en charmig och medvetet nostalgisk tillbakablick som avslöjar en hel del om de förändringar vårt samhälle genomgått.

Med undantag för några avstickare till köket, kretsar föreställningen kring vardagsrummet, på sätt och vis en symbol för välfärdsstaten, 50-, 60- och 70-talets ökade välstånd och växande medelklass.

Men medan vardagsrummet representerar en förgången tid, står familjen Lehtinen-Hök för något högst samtida. Båda föräldrar har blivit av med sina jobb och försöker nu följa dagens nygamla högerbudskap om företagsamhet och var och en som sin egen lyckas smed.

Från Esbohemmet driver de firman Happy Cat. Utan att lämna bostaden kan Marika Parkkomäkis mamma i städrock och Max Bremers pappa i kalsonger, ringa upp potentiella kunder och kränga ett slags dunder-naturpreparat:

– Hur skulle det kännas att få veta att det finns ett enkelt sätt att bli fri från diabetes, allergi, fetma, celiaki, depression och många andra sjukdomar?

Fina skådespelarinsatser

Det här är i hög grad skådespelarnas föreställning. Med sin personregi lockar Joakim Groth fram fina insatser ur Bremer och Parkkomäki. Duon levererar blickar, gester och suckar som ofta är på kornet.

Bremer förkroppsligar briljant en disträ pappighet, Parkkomäki en mer handlingskraftig, stånkande (höftproblem!) mammighet.

Deras komiskt virriga samtal, gräl och icke-verbala kommunikation är föreställningens stora behållning. Speciellt Max Bremer imponerar med en hjärtskärande tolkning av en person som är totalt vilse i sin samtid.

Tristare ungdomsroller

Också barnen är involverade i familjeföretaget. Sonen (Willehard Korander) har hand om den tekniska biten, samtidigt som han försöker göra sig rik på Youtube-videor. Dottern (Julia Korander), sköter i sin tur blaserat kundservicen.

Dramat sätter i gång när Julia Korander, svartsotigt sminkad och tonårstrumpen, kommer hem med sin nya flickvän Siri, en finsk tjej, som jobbar med traktorer och grävskopor. Iida Kuningas roll anspelar i själva verket smått på en annan fiktiv figur, Marion, som hon spelade i tv-filmen Kristuksen morsian (Kristi brud).

Men ungdomsrollerna är överlag platta – Receptet på lycka är snarare mammas och pappas show.

Iida Kuningas har på sätt och vis allra minst material att arbeta med eftersom hennes Siri är "normalast" i gänget. Ändå lyser Kuningas genialitet igenom, särskilt när bilden av hennes ansikte projiceras på fondväggen och hon lyckas få en torftig text att leva och pulsera. Överlag är videosekvenserna där skådespelarna viskar fram sina repliker rätt verkningsfulla – också Max Bremer och Julia Korander lyckas ta sig under huden på sina roller.

Få förunnad lycka

Dialogen har arbetats fram genom improvisation, precis som i Teater Mars Troja Mutanens hjärtbesvär från 2013. Och visst har de lyckats skapa en verklighetstrogen talspråklighet, ofta med en humoristisk klang och roliga detaljer.

Receptet på lycka är en föreställning där det händer när det inte händer någonting alls. Med andra ord är det de triviala och vardagliga situationerna som tjusar. De gånger intrig uppenbarar sig (bland annat potentiell otrohet på en Tallinnkryssning, ung hjärtesorg, något slags kriminell härva) blir det tvärtom banalt.

Receptet på lycka då? Titeln syftar snarast på dagens lyckobegrepp, framför allt en materiell lycka, förunnad de rika. De potentiella kunderna som Happy Cats telefonförsäljare får på tråden är däremot oftast ensamma, sjuka och gamla. Dem kan Happy Cats produkt knappast hjälpa. Det är trots allt inte med naturpreparat man kurerar strukturella problem.

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46