Northvoltchefen Peter Carlsson: Freyr har redan mutat in Vasa

På Slush talade Northvolts vd Peter Carlsson bland annat om att elflygplan kan vara verklighet inom en snar framtid: "Mellan Helsingfors och Stockholm kanske de är i bruk om 5-10 år", sade Carlsson. Bild: Fredrik Häggman

Det står mellan en handfull orter då svenska Northvolt väger alternativen för sin andra batterifabrik. När HBL träffar vd Peter Carlsson tonar han ner spekulationerna om att miljardsatsningen kan gå till Vasa.

Mycket har förändrats sedan svenska Northvolts vd och grundare Peter Carlsson besökte Slush senast. Då representerade han en liten uppstickare som hade ambitiösa planer men skralt underlag för sina visioner.

Fyra år senare leder han ett företag som bygger Europas största batterifabrik, har samlat in sex miljarder euro i finansiering och värderas till nästan tio miljarder.

– Det är väldigt roligt att komma tillbaka hit och berätta om utvecklingen. Och så är miljön på Slush härlig, det är skönt att komma bort från det vardagliga jobbet och låta sig inspireras lite, säger Carlsson när HBL får en pratstund med honom.

Batterifabriken i Skellefteå, som ska inleda produktionen vid årsskiftet, är ett jätteprojekt med stora regionala effekter. Satsningen väntas generera upp till 10 000 jobb, i en stad som är snäppet mindre än Karleby.

Fullt utbyggd ska fabriken årligen producera batterier motsvarande en kapacitet på 60 gigawattimmar per år, vilket enligt bolaget räcker för en dryg miljon elbilar.

Vasa kandidat för nästa fabrik

Parallellt med färdigställandet av fabriken i Skellefteå planerar Northvolt nästa drag. I somras meddelade Northvolt och Volvo att de samarbetar för att bygga en fabrik värd tre miljarder euro, för att förse biltillverkaren med batterier. Fabriken blir nästan lika stor som den i Skellefteå.

Beskedet om ortvalet ska komma i januari, men redan i oktober kunde Dagens Nyheter rapportera att listan på alternativ kortas ner. Bland kandidaterna finns ett antal svenska orter och tre utländska orter. En av dem ska enligt DN vara Vasa.

På måndagen fick ryktena ännu mer kött på benen då näringsminister Mika Lintilä (C), i en intervju med Vasabladet, berättade att han kontaktats angående en potentiell batterifabrikssatsning i Finland. Intressant nog var den fabriken värd just tre miljarder euro.

"Freyr har mutat in Vasa"

Peter Carlsson kan än så länge inte lämna ut några detaljer kring var fabriken i slutändan landar. Men när HBL frågar honom hur intressant Vasa och Finland är för bolaget tonar han ner spekulationerna.

– Freyr har ju redan mutat in Vasa, säger Carlsson med ett flin.

Freyr är en norsk konkurrent till Northvolt, som tidigare i höstas skrev på en intentionsförklaring om att anlägga en battericellfabrik på Gigavasa-området i närheten av Vasa flygplats. Bolaget inledde bygget av sin första batterifabrik i Mo i Rana i höstas.

Närheten till Skellefteå kan bli nackdel

Carlsson antyder också att närheten till Skellefteå kan spela Vasa i fatet.

– Det handlar inte bara om att bygga en fabrik. Det är oerhört krävande att lösa infrastrukturen, få in tillräckligt mycket kompetent arbetskraft och ordna allt omkring industrin. Till exempel har vi en stor bostadsbrist i Skellefteå för tillfället.

Det finns skalfördelar att dra nytta av om man bygger flera fabriker i anslutning till varandra, men enligt Carlsson har man uppskattat att de främst gäller fabriker i storleksklassen 30-35 gigawattimmar. Fabriken i Skellefteå är dubbelt så stor.

Men även om det finns nackdelar ser Carlsson flera faktorer som lovat gott för finsk del, såsom tillgången till råvara och de investeringar som gjorts mot batteritillverkningen så här långt.

– Utvecklingen i Finland är superintressant, och landet ligger före många länder.

Då Northvolt planerade sin första fabrik var Vasa också med som alternativ ända in på målrakan. I slutändan vann ändå Skellefteå, bland annat på grund av närheten till marknaden och energifördelarna. I Norrland finns lättillgänglig vattenkraft, vilket är en fördel jämfört med till exempel vind- och solkraft eftersom den är förutsägbar.

– Men Vasa var ett väldigt starkt alternativ som var med hela vägen.

Svenskt batteriföretag, som för närvarande färdigställer sin första batterifabrik i Skellefteå. Fabriken ska producera litiumjonbatterier för elbilar och energilagring.

Grundades 2015 av Peter Carlsson (f. 1970), som tidigare jobbade som logistikchef på Tesla.

Värderas till nästan tio miljarder euro i en finansieringsrunda i somras.

Till de stora ägarna hör grundarna, Volkswagen, Goldman Sachs, BMW, ABB, Scania, Vattenfall, ett antal svenska fonder och Spotifygrundaren Daniel Ek.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning