Norsenlärare: Vissa klarar det galant och andra är slutkörda

Petter Wallenius har inte jobbat så här mycket sedan han blev lärare på 90-talet. Bild: SPT

Det är viktigt att bli sedd. Annars blir till och med de starka eleverna utslagna, säger läraren Petter Wallenius.

Petter Wallenius har inte jobbat så här mycket sedan han blev lärare på 90-talet. Han är lärare i historia och samhällslära för årskurs 7–9 i grundskolan Norsen.

– Jag känner mig som en börshaj på någon banks traderavdelning, säger Wallenius som har riggat upp fyra skärmar i sitt kontor, plus mobilen.

Han bollar mellan olika plattformar och skärmar för att hålla sig ajour med eleverna.

Wallenius jobbar hela dagen med kort lunchpaus. Ännu sent på kvällen arbetar han för att kunna ge alla sina 200 elever feedback. Ännu räcker orken till, men det kan bli en lång vår.

– Det är viktigt att bli sedd. Annars blir till och med de starka eleverna utslagna.

Kan bli ojämlikt

Situationen blir lätt ojämlik, säger Petter Wallenius. Grundskolan Norsen har delat ut datorer åt elever som inte har några, medan vissa skolor sköter undervisningen helt utan datorer.

– Skillnaderna mellan kommunerna blir stora när en del har teknisk utrustning och digitalt kunnande medan andra inte har någonting alls.

Också situationen där hemma kan sätta eleverna i en ojämlik sits. Distansundervisningen kräver mycket av föräldrarna när det gäller såväl hjälp som närvaro.

Elever som tidigare hade problem riskerar att falla utanför när den direkta handledningen i klassrummet uteblir, menar Petter Wallenius. Bild: SPT

Wallenius tycker det är viktigt att skapa sig ordentliga rutiner och här är föräldrarnas roll viktig. Det innebär ordentliga pauser, något han själv inte har tid med för tillfället.

– Vi har en otroligt duktig digital generation på kommande men det behövs också raster. Det digitala suger musten ur människor.

Elever som är duktiga i skolan tycker ofta det är skönt att jobba hemifrån. De elever som har problem med inlärningen riskerar däremot att falla utanför när handledningen i klassrummet uteblir.

– I klassen går det att glida in på kompisens räkmacka men hemma går det inte.

Läraren kan inte se hur eleven reagerar där hemma. Wallenius är orolig över dem som sitter ensamma med sina böcker eller powerpointar som ingen förklarar, och inte förstår någonting.

Resultatet är en ojämlik situation. Lärarna har inte tid att hjälpa och speciallärarna har problem med att få kontakt med eleverna.

Också i lärarkåren är situationen ojämlik. Själv har Wallenius tagit steget över den digitala tröskeln redan tidigare, men det har inte alla kolleger.

– Vissa klarar det galant och andra är helt färdiga.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skall man beakta FN:s hållbarhetsmål när man väljer utbildning?

Mer läsning