Nordeas rykte har fått sig en törn

Nordeas chef Casper von Koskull höll en presskonferens efter Panamaläckan. Bild: Jessica Gow

Nordeas rykte bland bankens egna kunder ser ut att ha lidit klart under det senaste året, framgår det av en undersökning som IRO Research har gjort.

Klart färre av Nordeas kunder än tidigare är nu beredda att rekommendera banken för sina vänner och bekanta.

Vid en motsvarande undersökning i fjol sade över en tredjedel av Nordeas kunder att de är helt eller nästan helt beredda att rekommendera banken för sin bekanta. Nu har andelen fallit till en dryg femtedel.

Enligt IRO Research har det inte skett några större förändringar för de två andra storbankerna, det vill säga OP-Gruppen och Danske Bank.

Vesa Väisänen på IRO Research säger att jämfört med utvecklingen under tidigare år är Nordeas ras exceptionellt stort.

Panamaeffekten inverkar

Nordea fick i våras mycket kritik då de så kallade Panamadokumenten visade att många Nordeakunder hade bolag i skatteparadis som Panama. Nordea gör som bäst en stor intern utredning om detta och berättar om resultatet under sommaren.

I IRO Researchs undersökning lyfter Nordeas kunder upp Panamapappren och skatteparadisuppståndelsen som den klart största orsaken till att låta bli att rekommendera banken för bekanta.

– Av de öppna svaren ser man att en stor del av Nordeas kunder självmant lyfter fram Panamafrågorna i sina svar, säger Väisänen.

Undersökningen har gjorts sedan 2012. Den senaste besvarades av tusen finländare i april. 

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39