Nike vill sko sig på småbarnsföräldrar

Nike vill ha prenumeranter på barnskor. Det går också att skicka tillbaka använda skor. Bild: Mostphotos

Ett besök i skobutiken brukar vara förenat med tjat och protester. I alla fall för småbarnsföräldrar. Det hoppas nu Nike kunna utnyttja och lanserar en prenumerationsservice för barnskor i USA.

Bland små fötter kan få saker tyckas så tråkigt som ett besök i skobutiken. Den åsikten delas allt som oftast av föräldrar när jakten på den perfekta storleken drar ut på tiden och tålamodet. Den amerikanska skojätten Nike ska nu lansera ett sätt för att få en ännu större del av den amerikanska barnskomarknaden som värderas till 10 miljarder dollar, skriver CNBC.

Konsumenterna ska kunna teckna tre olika prenumerationer, och antingen få nya skor varje kvartal för 20 dollar, varannan månad för 30 dollar eller varje månad för 50 dollar.

Beroende på vilken typ av sko samt prenumeration som kunden väljer kan han eller hon spara upp till 50 dollar per par eller i vissa fall ingenting alls i jämförelse i butikspriset.

Vinsten ska då enligt Nike i stället ligga i att kunden slipper besöka en fysisk butik, dessutom få skorna kontinuerligt levererade samt ha rätt till fri retur under tiden som ett par nya par levereras.

För Nike ses det här som ett nytt grepp i kampen mot främst Adidas men även märken som Fila och Reebok på hemmamarknaden, där man upplever allt tuffare konkurrens.

Idén är dock inte helt ny hos detaljhandeln som generellt sett har det tufft. Såväl butikskedjorna Walmart och Macy's har lanserat liknande affärsmodeller för bland annat smink och skönhetsprodukter i hopp om att bygga upp en lojal kundbas.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning