Neste märker ökat intresse för förnybar diesel

Neste utökar antalet tankstationer där man kan tanka förnybar diesel. Bild: Laura Ukkonen/Lehtikuva

Neste utökar antalet tankstationer med förnybar diesel från 70 till 120 i Finland. I Lahtis väljer över 40 procent av dieselchaufförerna bolagets Neste MY-diesel.

Neste satsar på förnybar diesel. Under april och maj har bolaget utökat nätverket av tankstationer som erbjuder bolagets förnybara diesel från 70 till dryga 120.

De nya bränslepumparna placeras både i tillväxtcentra och mindre kommuner. Bland de orter som får nya tankstationer finns bland annat Pedersöre, Karleby, Rovaniemi, Lojo och Tavastehus.

Expansionen är en följd av konsumenternas önskemål, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

"Våra kunder har önskat tillgång på fler orter. Tack vare utökningen kan både privatpersoner och tungtrafikschaufförer tanka förnybar diesel runtom i Finland", säger Katri Taskinen som ansvarar för försäljningen vid Nestes tankstationer i Finland.

Enligt bolaget har efterfrågan på förnybar diesel ökat markant, trots att den är något dyrare än den vanliga dieseln. Nestes MY-diesel står för ungefär 20 procent av bolagets totala dieselförsäljning. I Lahtis och vid vissa stationer i huvudstadsregionen är andelen över 40 procent.

Nestes MY-diesel lanserades i Finland 2007 och går också att få i Sverige, Estland, Lettland, Nederländerna, Kalifornien och Oregon.

I tillverkningen används vegetabilisk olja i kombination med olika sorters avfall och restprodukter. Till exempel förde Neste och K-kedjan inför jul en uppmärksammad kampanj inför jul där finländarna uppmanades ta tillvara på fettet från julskinkan och lämna in det. Fettet kunde bolaget sedan använda i dieselproduktionen.

Neste marknadsför den förnybara dieseln som en miljögärning, men det råder ändå delade meningar om saken. Bland annat rapporterade Helsingin Sanomat i januari att användning av förnybar diesel bara minskar på det egna koldioxidavtrycket, inte på den totala utsläppsmängden i Finland.

Det beror på det lagenliga minimikravet på att 20 procent av det bränsle som levereras till konsumtion ska vara förnybart. Det är mer lönsamt att sälja förnybart bränsle till utlandet, vilket betyder att minimigränsen i praktiken blir en maxgräns som försäljarna inte överskrider.

Om en person tankar enbart förnybart bränsle behöver man inte blanda lika mycket förnybart i det fossila bränslet som de andra bilisterna använder, enligt HS.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning