Nej till jättelik reklamskärm på Musikhuset

Bild: LEHTIKUVA / PEKKA SAKKI

Musikhuset får inte rigga upp en 100 kvadratmeter stor digital reklamskärm på ytterväggen. Rösterna i byggnadsnämnden föll 6-3.

Musikhuset har anhållit om tillstånd att montera en anmärkningsvärt stor digital bildskärm på fasaden som vetter mot söder. Syftet med skärmen är att marknadsföra program och konserter i Musikhuset men också visa kommersiell reklam. Andelen annonser och reklam är 25 procent medan Musikhusets egen verksamhet står för resten.

Storleken på skärmen är 13,5 gånger 7,5 meter, det vill säga drygt 100 kvadratmeter och det motsvarar redan en större familjebostad.

Men projektet får inte stöd hos vare sig byggnadstillsynsverket eller stadsplaneringskontoret som ogillar skärmen för att den inte passar in i stadsbilden, för att den försämrar ljusförhållandena i omgivningen och för att den blir det dominerande elementet på platsen.

Byggnadsnämnden behandlade bildskärmen vid sitt möte på tisdag, och fällde projektet med rösterna 6-3. För en jätteskärm röstade två Samlingspartister och en Sannfinländare medan SFP, Gröna, SDP, Vänstern och en Samlingspartist ansåg att den inte lämpar sig.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning