När sten blir hud och kroppslighet

Suggestiv. Kroppsligheten är kontant närvarande i Emma Jääskeläinens skulpturer.Bild: Pressbild

Emma Jääskeläinens skulpturer visar hur desperat vi vill se människan i allt, till och med i sten.

Emma Jääskeläinen: Sad Basket.

Ham galleriet, Tennispalatset. Till den 31.7.

Emma Jääskeläinens första soloutställning hålls bara någon månad efter Bildkonstakademins årliga grupputställning Kuvan Kevät där hennes stenskulpturer väckte intresse och instagrammades flitigt. Trots att Jääskeläinens verk då inledde hela utställningen i akademins galleri Exhibition Laboratory kom de ändå inte till sin rätta där de klämts in mellan en pelare och ett fönster.

På Helsingfors konstmuseums galleri får hennes skulpturer äntligen existera utan annan störning än ett trevligt rasslande från en mekanisk installation av Grönlund-Nisunen i rummet intill. Stämningen är fridfull, och Jääskeläinens verk ter sig genast stiligare och mer intressanta än tidigare.

Ilsket röd metwurst

Det händer ofta att en individuell konstnärs skulpturer ter sig monotona: har man sett en har man sett alla. Detta beror kanske främst på att vi som konstant omringas av tvådimensionella bilder har lättare att ta till oss och läsa målningar, teckningar och foton. Det finns helt enkelt mera att associera till, mera klangbotten.

Konstupplevelser består som känt till allra största delen av betraktarens egna upplevelser och det är få av oss som i vardagslivet ser skulpturer i ens en bråkdel så stor utsträckning som vi ser bilder. I Jääskeläinens Sad Basket finns en stark visuell sammanhörighet mellan verken, men torts det ändå precis så mycket variation och detaljrikedom att helheten inte blir till en homogen och upprepelsefull massa. Tack vare den lätt humoristiska tonen stannar enskilda verk kvar i minnet.

Bland de verk som inte glöms bort i första laget är utställningens udda fågel, en rosa lädersoffa med vad som bara kan beskrivas som en enorm skiva ilsket röd metwurst slängd över sig. Where did you go kallar Jääskeläinen verket i vilken korven kan ses som symbol för manlighet och vardagstråk och Finland och nästan vad som helst. Det är grym vardagshumor à la Iiu Susiraja.

Abstrakt och vardagligt

Utställningens mer eleganta verk i vilka Jääskeläinen visar upp sin skicklighet med sitt huvudsakliga material – sten – faller dock inte offer för soffans skrikighet.

Än är det de kombinationer som Jääskeläinen hittar på (stenhand med vackra snäckor som naglar, stenfot med öronproppar som tåskiljare, videoverk på liten skärm monterat på ett annat verks piedestal), än skulpturers bulliga och suggestiva former, nästan olovligt lockande med sin silkeslena yta. Mogna, organiska och abstrakta skulpturer möter vardagsföremål och blir därmed mera lättillgängliga.

Köttsligt

Det centrala i Sad Basket är hur Jääskeläinen förvandlar sten till hud. Ibland är stenens yta polerad intill perfektion, ibland grov som en drakes skinn, men kroppsligheten är konstant närvarande, oberoende av texturerna. Ett antal händer av sten figurerar i utställningen, men av alla de 18 verken är det Grand mère, en abstrakt skulptur på en förgylld yogamatta, som känns mest köttslig. Tankarna går till danska Asger Carlsen som med fotomanipulation skapat groteska men hypnotiska köttklumpar och bisarrt förvrängda människor. Grand mère är en självklar bit kött.

Utställningen är ett exempel på hur desperat vi vill se människan i allt, till och med i sten. För vem kan påstå att den inte skulle se en slags Venus av Willendorf-aktig gudomlig rumpa i Primitive sings eller Peaches? Eller att inte manchesterkepsen på stenpiedestal blir till en mänsklig figur? Å andra sidan är det också Jääskeläinens avsikt att föra associationerna till människan, och därmed är Sad Basket ett exempel på hur människan som inspiration är outtömlig. Jääskeläinen första soloeskapad är en högt human utställning.

Helen Korpak Konstkritiker

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08