När gräddfilen inte räcker till

Ända sedan 1950-talet har flygande bilar varit nästan verklighet, men alltid om ungefär tio år. Vi har förstås sett dem på film, så vi tycker på något sätt att de redan finns. Två prototyper på Genèvemässan nyligen visade att drömmen i högsta grad lever.

De bevingade bilarna är närmare än någonsin. Man kan reservera minst två modeller för leverans om ett par år. Det betyder ändå inte att det blir trångt i luftrummet inom en överskådlig framtid.

En av drivkrafterna har varit ren frustration över trafikproblemen i storstäderna. Hälften av oss bor i städer och allt fler vill göra det. Metropolerna växer och infrastrukturen knakar. Gräddfilerna står också stilla, men lite högre upp är det tomt och relativt lugnt.

Pop Up Next heter fordonet som utvecklats av Airbus, Audi och Italdesign. I grunden är det en elbil som kan köra själv på marken eller i luften. Med artificiell intelligens hittar den snabbaste vägen från A till B.

I passagerarkapseln finns plats för två. Den hakas fast vid en eldriven markmodul på hjul. Fastnar man i trafiken bokar man snabbt en flygmodul, en stor drönare med fyra propellrar. Den kommer från sin laddstation och lyfter bilen rakt upp i luften. Med fulladdade batterier kan ekipaget flyga 50 kilometer i maximalt 540 km/h.

Pop up har utvecklats för städer med mer än 10 miljoner innevånare. År 2030 beräknas fem miljarder människor bo i 41 sådana städer. Drömmer du om att flyga över bilköerna och har mycket pengar ska du ändå bereda sig på en lång väntan. Enligt Airbus kan den flygande bilen bli verklighet om 7–10 år. Det låter bekant.

Den andra modellen som visades i Genève har utarbetats av Pal-V och heter Liberty. Det är en trehjulig bil med rotorblad som kan fällas ut på 5–10 minuter. Efter certifieringsprocessen räknar tillverkaren med att fordonet ska vara helt klart nästa år. Den som vill kan reservera ett exemplar, men priset beräknas bli 400 000 dollar.

Det finns fler alternativ. För två år sedan presenterade Aeromobil sin prototyp, men efter en krasch har den slovakiska utvecklaren nu tagit fram en bättre modell. Den kan man reservera för leverans 2020. Maximal flygdistans är 750 kilometer i 260 km/h.

Volvoägaren Geely köpte det amerikanska bolaget Terrafugia, som 2019 ska visa en flygande bil. Toyota satsar på Sky Drive, en annan typ av drönarbil som ska flyga på 10 meters höjd i 100 km/h. En produktionsmodell ska vara klar till olympiska spelen i Tokyo 2020. Amerikanska Kitty Hawk har testat en flygtaxi. Också Porsche har signalerat intresse för att ta sig upp i luften. Stora företag som Uber och Google har dessutom länge jobbat för flygande bilar.

Även om det skulle finnas en flygbil till salu om ett par år är det inte säkert att den får användas. En uppsjö av lagar och paragrafer ska skrivas först. Att få en bil certifierad för flygning tar tid, även om det gäller marknära flygning. Dessutom krävs det en del av föraren också. Vanliga körkort gäller inte i luften.

För att krångla till det kommer flygande bilar att bli en klass- och statusmarkör. Om drönarbilar blir tillåtna får vi i praktiken luftens motsvarighet till de vräkiga suvar som kör och parkerar som de vill, bara för att de har råd. Miljöproblemen nere på asfalten försvinner inte heller bara för att några av oss visar långfingret och flyger över dem.

Dan Kronqvist Reporter

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00