Mycket mingel för finländska producenter i Cannes

Mingel. På Finska filmförbundets cocktailfest i Cannes minglade Iron Sky-teamets Pekka Ollula, producenten och manusförfattaren Aleksi Bardy och producenten Harri Sippola. Bild: Heli Sorjonen

Filmfestivalen i Cannes är inte bara glitter, glamour och sköna filmer. För branschfolk är den också en viktig mötesplats.

Filmfestivalen i Cannes firar i år sitt 70-årsjubileum. Med cirka 100 filmer på det officiella programmet, 4 500 internationella journalister och 12 000 deltagare i Marché du Film, är det inte konstigt att Cannes har förvandlats till världens största och mest prestigefyllda filmfestival. För en kort tid tredubblas befolkningen i den lilla staden på Rivieran

Stjärnor som Nicole Kidman, Marion Cotillard och Sofia Coppola anländer dagligen till Palais des Festivals, redo att möta de 468 kamerorna på den röda mattan. Den ikoniska bilden av de 24 trappstegen är också något som de flesta associerar med festivalen. Men för filmindustrin betyder festivalen mycket mer än glans och glamour.

På plats finns även finländska deltagare. Innovationsfinansieringsverket Tekes deltog i Scandinavian Terrace på huvudgatan La Croisette i ett försök att ge incitament för att få internationella filmproduktioner till Finland i utbyte mot högst 25 procent av en filmbudget. Det bidrag som kan beviljas kräver att ett internationellt produktionsbolag anställer lokal arbetskraft eller visar finska landskap på film. Filmkommissionär Teija Raninen från västra Finlands filmkommission presenterade stödet på en så kallad Cash Rebate Happy Hour:

– Vi är väldigt stolta över det nya incitamentet. Det är snabbt och enkelt. De kvalificerade produktionerna är spelfilmer, dokumentärer, tv-drama och animation. Den totala budgeten för en film måste vara minst 2,5 miljoner euro och i Finland måste minst 150 000 euro spenderas, förklarar Raninen.

Många möten

På cocktailevenemangen på Scandinavian Terrace, en mötesplats för skandinaviska filmskapare och andra som är intresserade av att flytta sin produktion till de nordiska länderna, syns bland andra producenterna Timo Vuorisalo och Tero Kaukomaa från Iron Sky Universe, Musta Aurinko-regissören Maria Ruotsala och Tom of Finlands manusförfattare och producent Aleksi Bardy.

För en filmproducent är festivalen ett tillfälle att träffa kolleger och samarbetspartner från hela världen på en och samma plats.

– Du kan träffa människor från tidigare och pågående projekt och diskutera saker som är mycket lättare att tala om face to face. Du kan diskutera distributionsstrategier och hur affischer kommer att se ut i olika länder, säger Bardy,

Hans mål i Cannes är dels att träffa sina internationella distributörer för Tom of Finland, dels att så frön för ett kommande filmprojekt i Miami.

– En lyckad dag består av fyra-fem möten inklusive lunch och middag. Ibland har vi dock upp till tio möten per dag och då kan det bli svårt att komma ihåg vad du pratat om, medger Bardy.

Obskyra filmer

Ilkka Matila från Matila Röhr Productions har deltagit 28 gånger i Cannes. Han ser festivalen som en möjlighet till att förutspå filmens framtid.

– Cannes brukade vara en festival dit du kom för att se filmer och diskutera dem. Nu för tiden är det främsta syftet för de flesta deltagarna att sälja sin film. Trots att jag inte är här för att sälja min film är det bra för mig att vara medveten om trenderna på marknaden, vad det finns en efterfrågan på och vad jag bör komma ihåg när jag påbörjar nästa projekt, säger Matila.

Festivalen är också en utmärkt möjlighet att se mer obskyra filmer och inspireras kreativt.

– Jag har ofta en två timmars paus mellan mina möten och jag plockar upp ett program och ser vad som visas. Jag såg en underbar chilensk film som är ett exempel på den kreativa delen av festivalen. Det är väldigt viktigt för mig, att utmana mig själv kreativt samtidigt som jag främjar mitt eget företag, säger Matila.

Svensk-amerikanska producenten Gudrun Giddings från Los Angeles är även i Cannes för att träffa gamla och nya bekantskaper. I Hollywood är hon länken mellan skandinaviska och amerikanska produktionsbolag och möjliggjorde bland annat produktionsavtalet mellan Elina Ahlbäck Agency och Zero Gravity för filmprojektet Vit som snö, som baserar sig på Salla Simukkas bok. Vad gäller det internationella intresset för Finland – speciellt i USA – ser hon nu för tiden många positiva tecken.

– Finland har gjort något annorlunda de senaste åren i och med att det satsas finansiellt på kampanjer för film och tv. Du kan göra en bra produkt men om ingen vet om det så händer ingenting. Om landet däremot hjälper till, då kan begåvade människor upptäckas.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning