Musikteater när den är som bäst

Starkt. Teaterstuderandena Klara Wenner Tångring och Alexander Wendelin i Jakob Höglunds Shakespeareinspirerade tragedimusikal.Bild: Sanni Siira

HBL:s recensent är imponerad av Teaterhögskolans musikalbygge i sju akter.

Tragedi. Baserad på pjäser av William Shakespeare.

Regi, koreografi och dramaturgi: Jakob Höglund. Kompositör: Robert Kock. Sångtexter: Tobias Zilliacus. Körarrangemang: Mari Kätkä. Scenografi: Teo Paaer. Ljusdesign och video: Anssi Mäkinen. Ljudteknik: Viljami Lehtonen. Kostym: Anni Korkalo.

På scenen: Willhelm Enckell, Minni Gråhn, Petra Heinänen, Alexander Holmlund, Salla Loper, Liisa Tremmel, Alexander Wendelin, Klara Wenner Tångring, Ole Øwre. Orkester: Lotta Ahlbeck, Ville-Veikko Airaniemi, Johannes Haahti, Richard Söderlund, Antti Joki, Danila Pushin, Lassi Silventoinen, Aarne Tähtimeri.

Premiär 24.3 i Mediakeskus LUME.

Jag säger det direkt: Teaterhögskolans musikteaterföreställning Tragedi är otroligt bra. Gå och se den. Den ger en fingervisning om vad musikal kan vara.

På scen är tredje årets skådespelarstuderande Willhelm Enckell, Minni Gråhn, Petra Heinänen, Alexander Holmlund, Salla Loper, Liisa Tremmel, Alexander Wendelin, Klara Wenner Tångring och Ole Øwre. Föreställningen är ett samarbete över högskolegränser. Orkestern på åtta musiker delvis består av elever vid yrkeshögskolan Metropolia och Sibeliusakademin, medan scenografi och scenteknik skapats av studerande vid Aalto-universitetets högskola för konst och design.

Tragedi består av sju kompakta akter löst baserade på William Shakespeares Hamlet, Rickard III, Romeo och Julia, Othello, Kung Lear och Macbeth. Jakob Höglund står för regi, koreografi och dramaturgi. Inte mycket återstår av de ursprungliga texterna, ett par nyckelrepliker här och där, upprepade tills deras betydelse förskjuts eller förstoras flerfalt. Det är tragedi i snabbspolning fram till den oundvikliga döden, med fokus på stämningen i respektive pjäs, och på de överväldigande känslorna kärlek och ångest. Akterna bygger på rytm och högt tempo, som mellan varven bryts av tystnad eller en dramatisk ballad. Alla skådespelare får varsin huvudroll, medan de övriga bildar en samspelt ensemble och kör.

Samtliga akter inleds på samma sätt: med en videonärbild på huvudpersonen i tur, varefter skådespelarna marscherar fram med komiska manér (här kommer narrarna som ska underhålla er) och hoppar ner (sic) i scenen. Vid den tredje aktens början blir jag vagt orolig för om det här kommer att hålla genom hela föreställningen, och om akterna överlag blir upprepande? Oron är obefogad. Höglund har inte fastnat i en god idé, utan utvecklat ett dussin. Alla akter är egna små helheter, som ändå förstärker varandra med genomgående gemensamma element, såsom den blåa färgen (det blåa blodet). När färgen saktar torkar gör den huden gråblå, likblek, och efter den sista akten är hela ensemblen som levande döda.

Geniala låttexter

Scenen är en rektangulär vitmålad grop i det svarta golvet och den största delen av skådespelet pågår under marknivå, långt nedanför oss i publiken. Som i den grav där Shakespeares protagonister utan undantag hamnar. Kanterna, hörnen och de dolda delarna erbjuder möjligheter till variation, så också den här lösningen lyckas vara intressant ända till slutet. Scenograf är Teo Paaer från Aalto-universitetet. Anni Korkalos kostymdesign följer parollen less is more.

Koreografin är rapp och smidig och Höglunds regi har tagit fram det bästa i skådespelarstuderandena. Musiken är komponerad av Robert Kock och Tobias Zilliacus har skrivit låttexterna, varav en del är direkt geniala. Det musikaliska i denna musikal är på alla vis av hög kvalitet. Solonumren och de pampiga körscenerna fungerar så bra att det stundvis är svårt att minnas att artisterna faktiskt "bara" är tredje årets studerande. Min enda invändning är att orkestern är dold bakom en plastridå: den hade förtjänat att bli sedd.

Nu måste jag sätta punkt, innan det här hyllandet går helt över styr.

Sonja Mäkelä Teaterkritiker

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33