MTK öppnade egen webbutik

Bild: Kristoffer Åberg

Den finska lantbrukarcentralen MTK meddelade i augusti att den har öppnat en webbutik där konsumenterna kan köpa mat direkt från producenter.

Eero Kananen, vd på uppstartsföretaget LähiPro som har utvecklat webbutiken, säger att mottagandet har varit gott.

– Direkt efter lanseringen kontaktades vi av många nya producenter och kunderna kom med förslag till hur vi kan förbättra servicen, säger han.

Just nu finns cirka 80 producenter med i webbutiken. Dessutom finns några tiotal som inte har hunnit uppdatera sina uppgifter på webbplatsen. Då den lanserades fanns där 70 producenter och 200 produkter.

– Antalet produkter har säkert fördubblats sedan dess, säger Kankaanpää.

Han tillägger att det fortfarande finns mycket att göra och utveckla. Bland annat ska producenterna få mera direktiv om hur produkterna bör märkas. Också logistiken kräver förbättringar.

– Vi har fått många förslag till hur till exempel transporten av gruppbeställningar kunde skötas.

Orsaken till att webbutiken grundades är enligt MTK att de sjunkande matpriserna i detaljhandeln har minskat producenternas andel av priset. Det har tärt på lantbrukets lönsamhet.

– Via tjänsten har producenterna en möjlighet att gå förbi detaljhandeln om de så vill, sade MTK:s matkulturombudsman Anni-Mari Syväniemi i ett pressmeddelande i augusti.

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning