Mozart som underhållningskompositör

Sensibel oboe. Anni Haapaniemi tolkade Mozart i Sellosalen i söndags. Arkivfoto. Bild: Pressbild

Fest för öronen med Anni Haapaniemis sensibla oboe och Mozartspecialisten Tuija Hakkilas pianospel blev det i Hagalund i söndags.

Tapiola Sinfonietta

Anni Haapaniemi, oboe, Laura Vikman, violin, Tuula Saari, altviolin, Ulla Lampela, cello, Tuija Hakkila, piano. Mozart.

Kammarmusikkonsert i Sellosalen 7.5.

En oförglömlig scen i Milos Formans film Amadeus är när den åldrige Salieri talar om sin unge kombattant Mozarts gudomliga geni och en himmelskt klingande oboe svävar fram över ett rofyllt gungande, smeksamt blåsackompanjemang.

Det handlar om Adagiosatsen i Mozarts B-durserenad Gran Partita K 361, med en speltid på femtio minuter hans mest ambitiöst upplagda verk i genren. På Mozarts tid fanns inga vattendelare mellan "underhållningsmusik" och "seriös musik" och Mozart producerade en stor mängd underhållnings- och bruksmusik (serenader, divertimenton, danser, etc.), där han understundom förstås inte kunde hålla sig från att smyga in en och annan djupsinnighet.

Vad som slår en med Mozarts musik i allmänhet och blåsarserenaderna i synnerhet är hans fullständigt nydanande sätt att lyfta fram och understryka blåsinstrumentens specifika personligheter i emotionellt karaktärstecknande syfte. Så kom hans intima kärleksrelation till den rätt så nya klarinetten att såväl revolutionera instrumentets image som skapa det så karakteristiska "Mozartsoundet".

Sensibel oboe

På Mozarts tid var arrangemang och omstöpningar av även relativt nyskrivna verk lika vanliga som covers av pop- och rocklåtar i dag. Praktiska realiteter låg naturligtvis bakom även Christian Schwenkes (1767–1822) – Carl Philipp Emanuel Bachs efterträdare som musikdirektör i Hamburg – utomordentligt välskrivna arrangemang för oboe, piano och stråktrio av den för tolv blåsare och kontrabas skrivna B-durserenaden.

Det är egentligen bara de härligt varmt och mustigt klingande klarinetterna och basetthornen – ett slags altklarinett – som man saknar. I övrigt var det en fest för öronen med Anni Haapaniemis sensibla oboe och Mozartspecialisten Tuija Hakkilas pianospel som emotionell primus motor och två fjärdedelar av Temperakvartetten (Laura Vikman & Ulla Lampela) samt Tapiola Sinfoniettas altist Tuula Saari som snyggt kompletterande stråkväv.

Det utannonserade inledningsnumret, Mozarts Adagio K 580A, föll av någon anledning bort, men Gran Partitan stod alldeles utmärkt även på egna ben och Tapiola Sinfoniettas kammarmusikaliska söndagsmatiné i Sellosalen utformade sig till en lagom underhållande och stimulerande kontrast till den alldeles intill för full maskin pågående kommersen.

Mats Liljeroos Musikkritiker

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46