Mörk och stimulerande samtidssatir

Parasit. Vesa Vierikkos merkonom genomgår en förvandling och faller till samhällets botten.Bild: Mitro Härkönen

Ryhmäteatteris Muodonmuutos innehåller många prickträffar.

TEATER

Muodonmuutos. Manus: Esa Keskinen, Sami Keski-Vähälä. Regi: Esa Leskinen. Scen, dräkter: Janne Siltavuori. Ljus: Ville Mäkelä. Videodesign: Ville Vierikko. Ljud: Jussi Kärkkäinen. Kamera: Viivi Kuusimäki, Alina Pajula. I rollerna: Vesa Vierikko, Minna Suuronen, Robin Svartström, Taisto Oksanen, Sari Mällinen, Santtu Karvonen.

Keijo Saastamoinen (Vesa Vierikko) är en vanlig merkonom som stretar på och försöker få sitt livspussel att gå ihop då en smygande, men plötsligt brutal förändring inträffar i hans liv. Det börjar med ett hål i slipsen: från denna lilla obetydliga detalj börjar maskorna gå upp. Då de yttre och inre förutsättningarna för Keijos trygga medelklassexistens allt snabbare vittrar bort återstår till slut bara något som av omvärlden ses som ett monster. Men Keijos öde är inte ensamt: han speglar en vidare samhällsutveckling. Och i hans monstruösa nya skepnad gömmer sig också lösningen på de allt svårare problemen i en värld där de rena och framgångsrika kanske egentligen är de riktiga monstren.

Detta är i ett nötskal handlingen i Esa Leskinens och Sami Keski-Vähäläs satiriska pjäs Muodonmuutos, löst baserad på Franz Kafkas klassiska berättelse om Gregor Samsa som en morgon vaknar upp som skalbagge. Här förvandlas huvudpersonen inte till en insekt, även om Jussi Kärkkäinens medryckande ljuddesign och Vierikkos skickliga minspel då han genomgår sin egen metamorfos också väcker associationer åt det hållet. I stället förvandlas Keijo, tillsammans med en växande skara av mänskligheten, till en så kallad "parasit", en sammanslagning av allt som är fult, föraktat och skräckinjagande i vårt moderna kliniska effektivitetssamhälle.

I sitt förfall rör sig Keijo, eller snarare faller, från lager till lager på väg mot det finska samhällets botten. Han får "montera och demontera" fågelholkar i en arbetslöshetsworkshop där han bland annat möter "Mannen som ser ut som Hitler", en senare betydelsefull karaktär, innan han till slut hamnar i en sjaskig neonupplyst bar i huvudstadens östra förorter. Här är den packe medicinrecept som skrivits ut åt honom av en uttråkad representant för den statliga rehabiliteringsapparaten hårdvaluta, och han skaffar sig snabbt nya vänner och en ny, lovande inkomstkälla.

Skott åt många håll

Satiren slår åt flera håll, och särskilt mot slutet där de olika handlingsspårens konturer markeras skarpare blir den tillfredsställande mörk och träffsäker. Inledningens av vita dagsljuslampor strålande parodi på det nyliberala "dynamiska" kontorsrummet med dess underliggande stråk av själadödande desperation är inte alls lika intressant som till exempel i Teater 90 graders hyllade Wunderkinder, utan snarast denna pjäs svagaste element. Också historien om "Mannen som ser ut som Hitler" och hans populistiska maktövertagande misslyckas i mitt tycke att uppfylla sin komiska och intellektuellt provocerande potential fullt ut trots en lovande inledning.

Men dessa utgör endast två delar av en helhet vars svaghet kanske är just den att den skjuter så många skott att några bommar är oundvikliga även om prickträffarna är desto fler. Nämnas bör Viivi Kuusimäkis och Alina Pajulas skickliga och innovativa filmkameraarbete (planering: Ville Vierikko) som blandar in live-videosnuttar med scenskådespelet. Genom att leka med kameravinklar och klipp skänker de skådespelet en släng av video-sketchkomedi som skådespelarna klarar av att utnyttja skickligt i sin fysiska komedi. Slutuppgörelsen, en klimaktisk de otvättade massornas hämnd med posthumanistiska och skräckfilmsestetiska inslag, hör definitivt till prickträffarna som höjer pjäsen över ett simpelt flabbspektakel till något större och mer tankeväckande.

Otto Ekman Reporter

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08