Mord på Sverigebåt uppges löst – efter 33 år

Klaus Schelkle och Bettina Taxis poserar på Djurgårdsbron i Stockholm, dagarna före attacken. Bild: Lehtikuva/TT

Efter 33 år uppges ett våldsamt mord på en tysk man på färjan Viking Sally vara löst. Mördaren flydde fartyget – som senare fick namnet Estonia – men polisen säger sig veta vem personen är och att denne är vid liv.

Natten till den 28 juli 1987 hade 20-årige Klaus Schelkle och 22-åriga Bettina Taxis, ett tågluffande par från Stuttgart i dåvarande Västtyskland, lagt sig för att sova på Viking Sallys däck under en resa från Stockholm till Åbo.

Någon gång under natten, när de låg i sina sovsäckar i ett hörn invid helikopterplattan i aktern, blev de besinningslöst attackerade. När en grupp scouter hittade paret i gryningen var de svårt skadade, täckta av blod och knappt kontaktbara, enligt Yle som har gjort en genomgång av händelseförloppet.

Paret flögs till Åbo universitetscentralsjukhus, där Schelkle avled av sina huvudskador, sannolikt orsakade av ett tillhygge. Taxis skadades allvarligt och mindes inte längre attacken. Mördaren antogs vara kvar på färjan.

Spärrades av

"Så snart fartyget kommit fram till Åbo isolerades det av polisen, som började granska alla passagerares personuppgifter", står det i TT:s text som skrevs dagen efter dådet.

En av de första personerna som polisen talade med var en vän till paret som var med på resan, som gått och lagt sig inomhus på färjan tidigare på kvällen. Han hade vaktat deras ryggsäckar och förstod först inte vad som försiggick.

En stor del av de omkring 400 passagerarna och ett hundratal personer i besättningen förhördes och filmades. Ingen hade bevittnat attacken, det fanns inga övervakningskameror vid brottsplatsen och inte heller något tydligt motiv. Flera personer greps, men släpptes senare.

Att fartyget spärrades av berodde till stor del på att det begåtts ett mord på fartyget bara ett drygt år tidigare och att offret då upptäckts i en av hytterna först efter det att fartyget lagt till vid Stadsgårdskajen i Stockholm och alla människor gått i land.

Åtgärderna gav dock inget resultat: Gärningspersonen kom undan.

Fartyget M/S Estonia i kaj vid Värtahamnen i Stockholm, i augusti 1993. Fartyget hette några år dessförinnan Viking Sally och var då målat i rött i stället för blått. Arkivbild. Bild: Bertil Ericson/TT

"Är vid liv"

Spåren var få. Någon sade sig ha sett en suspekt man i en mössa gå omkring och prata med sig själv på fartyget. Två fiskare hittade en sopsäck med kläder som spolats i land på en obebodd ö längs Viking Sallys rutt, som polisen bedömde kom från fartyget, men som då inte gav några vidare ledtrådar.

Utredningen lades efter många om och men ned, men 2016 fick polisen någon form av uppgift som ledde till att den återupptogs. För ett år sedan meddelade polisen att man hade ringat in en misstänkt mördare.

– Så vitt vi vet är personen fortfarande vid liv, sade utredaren Veli-Matti Soikkeli till tidningen Iltalehti förra hösten.

Han sade också att den misstänkte mördaren inte hade någon koppling till offren. Han gav inga ytterligare detaljer om den misstänkte eller eventuellt motiv.

– Bägge offer utsattes för väldigt kraftigt våld. Attacken begicks med tydligt ursinne och mindre våld hade kunnat räcka för att ta ett liv, sade Soikkeli till tidningen Ilta-Sanomat.

Har inte gripits

Polisen bedömer att brottet är löst och förra veckan lämnades förundersökningen över till åklagare, som ska pröva om det går att väcka mordåtal. Om så sker och det leder till en fällande dom så är det den längsta tid som har gått mellan brott och dom i Finland.

Den misstänkta gärningspersonen uppges dock inte vara frihetsberövad.

Polisen säger sig ha bevis, men frågan är hur konkreta de är. Några undersökningar av brottsplatsen har inte kunnat göras sedan åtminstone 1994 då Viking Sally – ommålad från rött till blått och med det nya namnet M/S Estonia – sjönk i den värsta fartygskatastrof som har inträffat på Östersjön i fredstid.

Fartyget som seglade under namnen Viking Sally (1980-1990), Silja Star (1990-1991), Wasa King (1991-1993) och Estonia (1993-1994) var med om flera tillbud genom åren.

1982: Går på grund utanför Åbo, men tar sig därifrån.

1984: Går på grund i Ålands skärgård, kommer loss för egen maskin men behöver repareras.

1986: En finländsk affärsman rånmördas av Reijo Hammar, senare känd som en av Finlands värsta brottslingar. Den döde upptäcks i en hytt när fartyget lägger till i Stockholm.

1987: Den tyske tågluffaren Klaus Schelkle attackeras när han sover på däck och avlider av sina skador. Hans flickvän Bettina Taxis misshandlas brutalt.

1988: Går på grund och skadar propellrarna när fartyget försöker undsätta en seglare i sjönöd söder om Kapellskär, varpå det måste bogseras till Stockholm för reparation.

1994: Förliser mellan Tallinn och Stockholm, söder om finländska Utö. Av de 989 personerna ombord omkommer 852 i den värsta sjöfartskatastrofen i Europa i fredstid. Vraket ligger ännu kvar på 80 meters djup.

Korrigering 17.9 kl. 13.19: M/S Estonia sjönk i den värsta fartygskatastrof som har inträffat på Östersjön i fredstid.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning