Mor och son i blodig thriller

OSUND RELATION. Kristiina Halttu och Markus Järvenpää gestaltar skickligt den osunda relationen mellan mor och son.Bild: Tuomo Manninen

Tajt och välspelat drama, men ställvis en överdrivet sensationslysten gestaltning av en osund mor–son-relation.

Äidin rakkaus

Text: Marko Järvikallas. Regi: Liisa Mustonen.

Scenografi och kostym: Paula Koivunen. Ljus: Ilkka Niskanen. Ljud: Maura Korhonen. Video: Pyry Hyttinen.

På scenen: Eero Aho, Kristiina Halttu och Markus Järvenpää.

Föreställning på Nationalteaterns Omapohja-scen 16.3.

Saara och Julius, mor och son, lever i ett symbiotiskt förhållande. Ända tills Eero Ahos Tapio, en trevlig frånskild man, gör entré i mysiga raggsockor på den lilla Omapohja-scenen och proklamerar att han vill dela sitt liv med Saara.

Med ens har sonen inte samma självskrivna huvudroll i moderns liv, vilket leder till en händelsespiral med blodig utgång.

Marko Järvikallas pjäs Äidin rakkaus vecklar snabbt ut sig till en thriller. Barn–förälder-relationen visar sig ha alltmer avvikande och incestuösa drag och slutligen är det oklart vem av dem, Kristiina Halttus desperata mor eller Markus Järvenpääs ligistson, som egentligen är den mest destruktiva. Vem är egentligen den mest manipulativa av de två? Och slutligen den mest hänsynslösa? De här frågorna lyckas särskilt Kristiina Halttu skickligt leka med i sin porträttering av modern.

Järvikallas är effektiv i sitt spänningsbygge, portionerar ut ledtrådar och cliffhangers, och fångar snabbt åskådarens uppmärksamhet.

Men visst känns det ibland som om pjäsen snarast hörde hemma i tv-rutan. Gestaltningen av den störda relationen är ställvis nästan barnsligt sensationell. Syftet verkar då snarare vara att chockera publiken än att förse den med aha-upplevelser om människans psykologi.

Liisa Mustonens iscensättning är till det yttre smått torftig, men å andra sidan lyckas hon skapa ett tajt, smidigt och välspelat drama.

Behållningen är tveklöst trion Kristiina Halttu, Eero Aho och Markus Järvenpää som står för starka, trovärdiga tolkningar och som dessutom smäckert opererar med humor och allvar.

Isabella Rothberg Teaterredaktör

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33