Monika Fagerholm får Tollanderska priset: "Vi måste hitta ett språk för att prata om svåra saker"

Monika Fagerholm belönas med Svenska litteratursällskapets finaste pris, det Tollanderska priset, för sitt "banbrytande författarskap". Bild: Lina Enlund

– Vi behöver ett nytt sätt att tala med varandra om svåra saker, utan att kränka varandra, säger författaren Monika Fagerholm. På onsdagen tog hon emot Tollanderska priset 2020 för sitt författarskap och sin senaste roman Vem dödade bambi.

Emil Tollanders pris om 40 000 euro brukar allmänt betraktas som det största och mest prestigefyllda litteraturpriset i Svenskfinland. I sin prismotivering beskriver Svenska litteratursällskapet Monika Fagerholms författarskap som banbrytande. Hon har "förnyat det skönlitterära språket och blivit stilbildande inom det svenska språkområdet. Hennes verk är en inspirationskälla framför allt för unga kvinnliga författare i Finland och internationellt. I sin senaste roman visar Fagerholm hur våld söndrar både sitt offer och sin förövare. Med en kännspak kombination av närhet och distans synliggörs ömsesidiga beroenden av vänskap, begär, konkurrens och makt."

– Visst är jag glad. Det är väl någon slags höjdpunkt jag nått, säger Monika Fagerholm på sitt anspråkslösa men samtidigt analyserande vis.

Ett viktigt tema i Vem dödade bambi? (Förlaget M 2019) är sexuellt våld och en del läsare har velat betrakta romanen i ljuset av metoo. Fagerholm berättar ändå att hon redan innan metoohösten 2017 börjat läsa in sig på maktmissbruk och hur kvinnliga erfarenheter tigs ihjäl. Att blotta strukturer av patriarkalt förtryck är något hon länge sysslat med i sitt författarskap.

Läs också: Bokrecension: Flickskildraren Fagerholm fokuserar på en gosse

Samtidigt är hon noga med att betona att metoo inte bara är det som försiggått i medierna eller rapporterna om högt uppsatta män som fallit från sina maktpositioner efter avslöjanden om trakasserier.

– Behållningen av metoo är att rörelsen gett oss en större medvetenhet om vad som är tillåtet och hur vi skall förhålla oss till det. Vad jag menar är, att metoo varken är medieskandaler eller rättegångar, utan de drabbade som stiger fram och berättar vad de varit med om, utan att känna skam. Och det gäller både kvinnor och män.

Metoo har gett oss kraft att ifrågasätta vår egen tystnad och vårt (icke)agerande då vi blir medvetna om övergrepp.

– Men vi får inte vara så otåliga, utan vi skall ge oss tid att lära oss detta nya språk och hur vi bemöter varandra. Ju fler nya röster vi får in i samhällsdiskussionen, desto mer minskar det stigmat och skammen hos utsatta.

Pengar, makt och anseende

Vid sidan om genusaspekter har Fagerholm i sitt författarskap konsekvent skildrat den makt hög social status ger, vilka spänningar den leder till. I Vem dödade bambi? utspelar sig handlingen i den exklusiva och åtråvärda förorten Villastan, ett fiktivt mikrokosmos som utgör en grogrund för gruvligheter.

Texten kretsar kring en brutal men nedtystad gruppvåldtäkt, som till slut slår sönder både förövarna, offret och hela det samhälle där den äger rum.

– Där det finns mycket makt och mycket pengar är det mycket som står på spel.

En längre variant av intervjun går att läsa på vastranyland.fi. Läs också HBL:s intervju från 8.9.2019.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning