Molnen hopar sig på Malm

Bostäder från 2019. Under övergångsperioden kan flygverksamheten fortsätta men i praktiken gör Helsingfors stad det svårt eller omöjligt för flygföretagarna att fortsätta som tidigare. Bild: Tommy Pohjola

Från och med fredag ska den stora hangaren på flygplatsen i Malm vara tom.

– Jag vet inte vad som är i görningen, annat än att staden sagt nej till två av våra hyreserbjudanden, säger Gun Gustavsson på BF-Lento som haft verksamhet på Malm i snart 50 år.

I början av maj hette det att flyget ska ut och bilarna och basarerna in. Enligt Helsingfors stad hade allt gått rätt till även om det varit "lite fnurror i kommunikationen". Sedan dess har det varit tyst om de planerade jippona i hallen där flygplan repareras och förvaras.

– Det är väl klart. Vi kan inte granska hallen och hyra ut den till exempel till konsertarrangörer så länge det är flygplan i den, säger Meja Sorakari på Partitorget vid Helsingfors stad.

Samma gäller landningsbanorna, plattorna och grönområdet. De är svåra att hyra ut så länge där finns flygverksamhet, enligt Sorakari.

Hon berättar att Partitorget förhandlar med olika evenemangsarrangörer. Hon kan inte avslöja vilka och vad det gäller.

Gun Gustavsson har överklagat och nu ska BF-Lentos förslag att hyra hela hangaren i alla fall formellt behandlas en gång till. Men hon vet inte när det sker. Och inte vet hon heller vad som händer på fredag, dagen efter att hyreskontraktet för hangaren löpt ut. Kommer stadens traktorer och drar ut flygplanen från den stora hallen?

– Knappast. Jag vet bara att kontrakten löper ut, säger Sirpa Kallio. Hon är den tjänsteman som ansvarar för flygplatsområdets utveckling.

BF-Lento har ett tiotal flygplan som bland annat används för pilotutbildning, flygfotografering. Företaget har tackat nej till förslaget att hyra en tomt på flygfältet.

– Tanken var att vi skulle slå upp en presenning och ställa flygplanen där. Det funkar inte. Maskinerna möglar i fukten och kylan, säger Gun Gustavsson.

Staden säger också nej till speditionsföretaget Stella Group som vill flyga helikoptrar från Malm till Nordstream-gasprojektet.

– Vi skulle behöva drygt 300 kvadratmeter och ett kontor. Det är uteslutet i den stora gamla hangaren och alltför dyrt i den andra nyare hallen. Staden har en annan strategi och säger nej. Det får vi leva med, säger vd Heikki Lemba.

Hopp finns?

Styrkta av en bred folkopinion har Malms flygplats vänner fortsatt kampen för bevarandet av flyget. Enligt HBL:s källor i och utanför stadshuset har detta retat gallfeber bland annat på den gröna borgmästaren Anni Sinnemäki. Tjänstemännen som hamnat i skottlinjen försvarar sig med att det handlar om politisk styrning på högsta nivå. Staden vill bygga bostäder för upp till 25 000 människor på flygplatsen. Billigt är det inte att bygga i sumpmarken, framgår det av tekniska utredningar som staden låtit göra, men nog möjligt.

Varför är det viktigt att låta flyget vara kvar och utvecklas, Björn Månsson (SFP)?

– Malm är en av de äldsta fungerande flygplatserna i världen. Så har vi den näringspolitiska aspekten. Affärsflyget som inte är bundet av tidtabeller har mycket bättre verksamhetsförutsättningar på Malm än på Helsingfors-Vanda. Dessutom talar vi om ett arbetsplatsområde.

Enligt Månsson finns hopp. Besvären mot nya generalplanen där landets näst livligaste flygplats förvandlats till bostadsområde kan gå igenom i Helsingfors förvaltningsdomstol, riksdagen kan i höst godkänna "Lex Malm", medborgarinitiativet för att bevara flygplatsen och så kan man alltid hoppas på Unesco nu när kulturarvsorganisationen Europa Nostra redan uppmärksammat Malm.

Artikeln uppdaterad 31.8. Tjänstemannen på Partitorget heter Merja Sorakari, inte Sirpa.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning