Sedlar, motorcyklar och rött distrikt ska locka män på mässa

Bild: Mostphotos

I marknadsföringen används bilder på biffar och motorcyklar men enligt arrangören är The Man-mässan ett evenemang för män som vill lära sig nya saker och tillbringa tid med andra likasinnade personer.

– Avsikten är att undervisa och underhålla. Mässan är indelad i 25 avdelningar med olika teman och på varje avdelning kan man lära sig något nytt, säger Tua Backman, som är evenemangets arrangör.

Den internationella mansdagen firas den 19 november men enligt Backman hör det inte direkt ihop med evenemanget.

– Vi valde mars för våren börjar då.

Backman har drivit en klädaffär för män i 20 år och vid sidan av företagandet har hon en längre tid drömt om att ordna ett evenemang för män.

– Det finns inga motsvarande mässor eller tillställningar för män helt enkelt.

Under evenemanget ordnas 12 föreläsningar där bland andra Jethro Rostedt talar om fastighetsinvesteringar, Reidar Wasenius om hjärnan och Finlands prostatacancerförening om prostatacancer. En tiondel av evenemangets intäkter går också till föreningen. Mässan är trots det en kommersiell tillställning, inte ett välgörenhetsevenemang.

I evenemangets marknadsföring nämns att det finns ett rött distrikt, är det en hänvisning till ett prostitutionsstråk (röda lyktornas område)?

– Den huvudsakliga orsaken är att den finska lagstiftningen förutsätter ett skiljt utskänkningsområde för alkohol men jag nekar inte att området kanske lite hör ihop med det, säger Backman.

Marknadsföringen kan beskrivas som maskulint på ett väldigt traditionellt sätt. Man caves, så kallade frizoner för män, nämns i reklamen och på evenemangets Facebooksida finns bilder på biffar, sedlar och motorcyklar. Evenemangets huvudsakliga sponsor är ölmärket Karhu.

Det är lätt att få den uppfattningen att ni utnyttjar stereotyper om manlighet. Vad anser du om det? För vem är evenemanget avsett?

– Män i 30–50 års åldern, bosatta i huvudstadsregionen, som är intresserade av att utveckla sig själv, som har ett intresse för affärsvärlden och sin fritid. Jag tycker det är långt ifrån stereotyper, säger Backman.

Arrangören har inga uppgifter om hur många biljetter som har sålts till evenemanget men enligt Backman har intresset varit stort.

– Det är den första gången vi ordnar mässan och förhoppningsvis kan vi ordna ett nytt evenemang nästa år. Vi har ett utrymme på 1 000 kvadratmeter och siktar kanske på att få 1 000 män till mässan.

Hon förklarar att mässan också har en social aspekt.

– Jag upplever att mässan fungerar som en mötesplats och bjuder på en möjlighet att träffa nya människor. Fokus ligger på underhållning, men det hela bygger på fakta. Människor är så upptagna nu för tiden och jag tror att alla vill lära sig något nytt.

The Man-mässan ordnas i Helsingfors den 17 mars.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning