Modern mediemakt är 88 tecken som skakade Wall Street

En 20-årig kvinna som kan dirigera hundra miljoner människors beteende och sänka ett multinationellt bolags värde genom en enda tweet. Är inte det medial makt av ny modell, säg?

När den amerikanska realitystjärnan Kylie Jenner för en vecka sedan twittrade kritiskt om fotobaserade appen Snapchat rasade Snap Incs aktier med över 6 procent och 1,3 miljarder dollar av Snapchats värde raderades under en enda dag, enligt affärstidningen Bloomberg.

Liksom miljontals andra användare reagerade Kylie Jenner negativt på Snapchats senaste uppdatering. Drygt 1,2 miljoner användare har skrivit under en digital protestlista för att tvinga Snapchat att återgå till den gamla versionen, men till skillnad från gemene användare har 20-åriga Jenner muskler som får hela Wall Street att skaka i pressvecken. Hon har över 104 miljoner följare på Instagram och närmare 25 miljoner följare på Twitter.

Kylie Jenner är en av systrarna i familjen Kardashian, känd från tv-serien Keeping Up with the Kardashians och affärskvinna med eget kosmetikamärke.

Det är en brutal verklighet då en enda tweet kan skada ett varumärke eller i värsta fall sänka ett företag.

Men nya röster ska sjunga och i dag har de effektiva megafoner till sin användning.

Kylie Jenner är en så kallad influencer, som via sociala medier har makt att påverka sin omgivning, allt från tonåringar till globala företagsjättar vars rykte kalibreras av de senaste kändisinläggen på sociala medier. När Jenner, som flitig "snappare", påtalar en försämring av Snapchat så har hon trovärdighet och följaktligen kommer fansen att följa hennes exempel.

En influencer, från engelskans påverkare, är någon som genom sitt agerande eller sina åsikter påverkar vad andra människor gör och framför allt vad de handlar och konsumerar. En influencer är till exempel en bloggare, twittrare, youtubare eller facebookare och som påverkningsmedel kan hen använda bilder, videoklipp, kommentarer eller inlägg.

En framgångsrik influencer åtnjuter stort förtroende och når enorma skaror blixtsnabbt, ofta världen över. Vi talar om modern masskommunikation, om att få ett genomslag som traditionella medieföretag bara kan drömma om. Vi talar om enskilda individer som samlar imponerande anhängarvolymer genom hemgjorda, ibland klumpiga och taffliga inlägg och monologer.

I Finland kan vi ta 24-årige Roni Back som exempel. Han valdes till årets vloggare 2017, har över 320 000 följare på sin Youtubekanal och hans videor får i regel över 100 000 klick, ibland över en halv miljon. Även hans inkomster är sexsiffriga.

Back har en publik som består av främst barn och unga. De har stenhård koll på vad han gillar, äter, gör och vad han tycker om världens gång. Säger han att det är nyttigt att äta gröt på morgonen så lagas det gröt i en mugg i mikron i tusentals hem följande morgon. Säger Roni Back att något funkar dåligt så är det en odisputabel sanning.

Den verkligheten kan vara skoningslös för företagen som i värsta fall kan drabbas av ett godtyckligt amatörtyckande, men den kan också ses som en spännande möjlighet att stärka varumärket på nya sätt. Många företag försöker nu dra nytta av sociala medieprofiler genom ett sponsor- eller samarbetsavtal med influencers för att skapa en närmare relation till sin målgrupp.

Roni Back har bland annat samarbetat med företag som Vaisala, Hartwall, Silja Line, Bosch och Skatteverket.

I dag, när vi talar om hur få kvinnor som når företagstoppen eller styrelserummen, visar exemplet med Kylie Jenner att det finns andra sätt att bli en internationell maktfaktor.

Unga människor utan utbildning och arbetserfarenhet har enormt inflytande över produkter och tjänster, de kan få en företagsjätte på knä och förändra världen i ett nafs. Ibland behövs det inte mer än en smarttelefon – och hundra miljoner anhängare på sociala medier.

Susanna Ilmoni Chefredaktör för HBL

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning