Ministrarna skyller på varandra i trafikreformgräl

Regeringskollegerna är oense med kommunikationsminister Anne Berner om bland annat bilskatten. Bild: Heikki Saukkomaa

Vem gick bakom ryggen på vem? Om det tvistar nu ministrarna, som verkar ha helt olika uppfattningar om allt från bilskatt och kompensationer till den föreslagna vägnätsbolagiseringen.

Regeringen fortsätter tvista om trafiknätsbolaget. Det handlar delvis om innehållet i Kommunikationsministeriets utredning, men ministrarna anklagar också varandra för att gå bakom ryggen på regeringskamraterna.

Samlingspartiets ansvariga minister Kai Mykkänen säger att uppföljningsministrarna inte diskuterade slopade bilskatter under sina möten och att det inte kommit något skriftligt material om skattelättnaden förrän förra veckan.

– Kommunikationsminister Anne Berner (C) kompletterade tydligen utredningen med förslaget om bilskatten strax innan förslaget offentliggjordes, säger Mykkänen.

Enligt honom hade Finansministeriet på tjänstemannanivå varnat kolleger om marknadseffekterna om man skulle komma med offentliga antydningar om att bilskatten kan slopas.

Statssekreterare Martti Hetemäki bekräftar att en tjänsteman vid Finansministeriet varnade Kommunikationsministeriet om konsekvenserna av förslaget på ändrade bilskatter.

I ett e-postmeddelande till FNB säger Hetemäki att tjänstemannen hade kallats in som expert till några möten och att hen då kommit med sin varning.

Enligt Hetemäki var det här den enda diskussionen om frågan ministerierna emellan. Finansministeriet hörde för första gången i tisdags att Berners förslag kommer att omfatta slopad bilskatt. Det var två dagar innan Berner presenterade det planerade trafiknätsbolaget under sin presskonferens.

Skulle inte kommenteras

I en intervju i Iltalehti förundrar sig Berner över kommentarerna från de två andra regeringspartierna. Hon sade sig ha krävt partierna på klara löften om att man först ser remissrundan an innan man kommer med kommentarer. Enligt Berner var det meningen att förslaget i sin slutliga form presenteras efter att det varit ute på remiss, och att regeringen skulle ta ställning till det slutliga förslaget i ramförhandlingarna i april.

Berner säger att kommentarerna från resten av regeringspartierna inte följer den demokratiska väg partierna förbundit sig till. Enligt Mykkänen är det enda man kommit överens om att Berner offentliggör trafiknätsbolaget som sin egen utredning och att regeringen fattar de slutliga besluten före ramförhandlingarna.

– Varken vi eller Sannfinländarna förstod det så att diskussionen inte skulle vara öppen under remissrundan, säger Mykkänen.

Försvarsminister Jussi Niinistö (Sannf) säger att det är klart att bolagiseringen av trafiknätverken inte kommer att framskrida så som Kommunikationsministeriet framställt det i sitt förslag.

– Det blir inga plötsliga förändringar av beskattningen av trafiken, säger han.

Stödsumma med olika mål

Vid sin presskonferens i torsdags och i sin blogg i söndags sade Berner att ett anskaffningsstöd på 100 miljoner riktat till dem som köper bilar med låga utsläpp i år skulle lugna ner turbulensen inom bilhandeln. På Twitter skriver hon att siffran 100 miljoner härstammar från regeringens energi- och klimatstrategi.

Mykkänen säger att de 100 miljoner som nämndes i strategin i november var den ungefärliga summa som är tänkt att användas för att främja framför allt elbilhandeln inom de närmaste fyra åren.

– Inte tänkte vi oss att summan skulle användas för att försöka kompensera bilhandeln för problem som uppstår i samband med en diskussion om bilskatten, säger han.

– Om vi sprider ut stödet till en bred bilbas går det emot idén att stöda nya utsläppsfria teknologier.

Mykkänen tillägger att ett anskaffningsstöd på 100 miljoner knappast ens skulle hindra folk från att vänta med bilinköpet tills skattefriheten trätt i kraft. 100 miljoner motsvarar bara en liten del av bilskatteintäkterna som i år beräknas vara 850 miljoner euro. 

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning