Cykelfixarna tar språnget ut i världen

Anssi Känsälä satsar på cykelservice. Bild: Niklas Tallqvist

I snart fyra år har Antti Känsälä och kompanjonen Tommi Särkkinen jobbat med ett enda mål för ögonen: att göra sin ambulerande cykelservice Yeply till ett världskänt varumärke. Nu står de äntligen inför det avgörande klivet.

– Finland har fungerat som vårt laboratorium. Nu återstår finslipning av produkten. Inom nästa år räknar vi med tio servicebussar i Hamburg, tio i Düsseldorf och en i Hannover, säger Antti Känsälä.

Det slutliga målet är att de svartgula servicebussarna ska finnas i alla viktiga cykelländer.

Bolagets mål är att nå en miljon euro av utomstående finansiärer.

– Vi har företagsänglar som investerat 500 000 euro och resten räknar vi med att få in genom gräsrotsfinansiering. 100 000 har redan flutit in. Minsta insatsen är 450 euro. Det ska bli intressant att se hur man reagerar i Tyskland.

Stor efterfrågan

På hemmaplan har efterfrågan på cykelservice, som söker upp kunden överträffat alla förväntningar, hävdar duon. Det hänger ihop med att cyklandet ökar raskt.

I Storhelsingfors har de karaktäristiska svartgula servicebussarna redan blivit en bekant syn. Likt glassbilarna besöker de förorter och företag där det rör sig många cyklister.

Cyklarna servas i bussen och kunden får ett sms när cykeln är klar att avhämtas.

– Vi har redan stamkunder som regelbundet servar sina cyklar hos oss. Nyligen har vi lanserat ett servicepaket för 9,90 per månad. Då kan kunden komma när som helst, fast det bara gäller att pumpa däcken.

Yeplys tyska dotterbolag har redan nu fem anställda och två servicebussar. Den tredje bussen väntas komma från fabriken i dagarna.

I Tyskland satsar städerna stort på att utveckla cykeltrafiken. Cykelvägsnätet på landsbygden är redan välutbyggt. Den holländska marknaden, som står näst i tur, är vad Känsälä kallar en "mogen" marknad. Där har cykeln varit kung i årtionden.

– Ambulerande cykelverkstäder har funnits länge ute i världen, men de har i allmänhet varit enmansföretag. Lönsamheten har varit si och så. Vi erbjuder synergieffekter och en gemensam digital plattform. Alla bussar är lika inredda och försedda med samma verktyg.

Känsälä och Särkkinen vet att allt måste fungera hundraprocentigt innan de kan ta klivet ut i stora världen.

– Vårt mål är att Yeply ska finnas i hela världen, men vi börjar i närområdet.

– Vi började med pilotprojekt i Hamburg 2017. Idén var att förlänga säsongen genom att söka oss söderut.

– Det är livsviktigt att marknaden har förtroende för vårt koncept från första ögonblicket och att kundtillfredsställelsen är garanterad.

– Kunden ska alltid möta samma goda och glada service, oberoende av var och när det sker, säger Känsälä.

Den ambulerande cykelservicefirman Yeplys svartgula bilar har blivit en bekant syn i huvudstadsregionen. Nu rullar Anssi Känsälä och hans kompanjon Tommi Särkkinens koncept in på den europeiska marknaden. Bild: Niklas Tallqvist

Vid sidan av att Yeply opererar med egna bussar och anställda överväger man att också erbjuda franchising åt privata företagare. De får använda konceptet och varumärket mot en avgift till moderbolaget.

Aktiva delägare

Yeplys föregående finansieringskampanj, som öppnade för pilotprojekten, lockade privata investerare som själva har ett stort cykelintresse.

– Det kom in pengar i bolaget, men samtidigt mycket värdefullt kunnande. Våra 125 nya delägare har kommit med geniala tips och idéer som fört oss vidare. Det har helt enkelt uppstått ett nätverk av expertis på cyklar, service, rekrytering och etablering utomlands.

Med hjälp av pengarna från den pågående kampanjen leasas servicebussar och verktyg i Tyskland, den gemensamma digitala plattformen byggs ut och nästa kliv ut på den holländska marknaden förbereds.

Träning ger färdighet

Känsälä och Särkkinen har båda en gedigen idrottsbakgrund med fotboll bland annat i Esboklubben Honka. De vet att framgång kan nås bara med träning, träning och träning.

Känsälä är utbildad ingenjör och Särkkinen industriell formgivare.

– Vi har tränat bland annat franchising på hemmaplan i Helsingfors genom att rekrytera en företagare. Med honom har vi gått igenom alla detaljer, allt som är rätt och allt som måste rättas till.

Det har krävts otaliga sonderingsresor till Tyskland för att duon till fullo lärt sig förstå hur marknaden fungerar.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning