Miljardärer visar nya vägar ut i rymden

Space X raket Falcon 9 landar vertikalt i Cape Canaveral i Florida i december 2015. Bild: Space X /Handout

Det ska inte bara bli billigare att ta sig ut i rymden utan också vardagligare. Det är miljardären Jeff Bezos tes när det gäller framtidens rymdfart. Han och en annan miljardär, Elon Musk, jobbar för att rymden ska bli lättare tillgänglig.

På nytt och på nytt och på nytt. Det är det som grunden till att göra saker bra, anser Jeff Bezos, miljardären som grundade Amazon.com och nu investerar i sitt rymdbolag Blue Origin.

Tiden när statliga rymdstyrelser var de enda som sköt upp raketer är förbi och det är ingen som längre vill betala 450 miljoner dollar för en uppskjutning. De privata aktörerna har tagit över kommandot och kommer med de fräscha lösningarna.

Så är det också Blue Origin och Tesla-miljardären Elon Musks Space X som är de enda som hittills har lyckats sända upp raketer i rymden och sedan landa dem på jorden igen – i upprätt ställning.

Att raketerna kan landa i samma ställning som de startade innebär många fördelar, bland annat att de inte behöver enorma landningsbanor till sitt förfogande. Space X:s Falcon-raket till exempel landade på en båt.

Återanvändning

Den allra största skillnaden till den tidigare rakettekniken är att bärraketerna kan återanvändas – vilket gör att kostnaderna för rymdfarten blir mycket lägre.

Blue Origin har hittills gjort tre korta obemannade flygningar med samma New Shepard-raket och skyttel precis utanför gränsen för det som räknas till yttre rymden. Siktet är främst inställt på rymdturism redan 2018.

Den fjärde flygningen ska ske inom kort och kommer att innehålla ett riskmoment, meddelade Bezos i ett mejl förra veckan.

Rymdskytteln ska försöka landa med ett av tre landningsparaplyer avsiktligt ur funktion – för att se hur man klarar situationen.

Bild: Julius Uusikylä

Slut på rysk rymdtaxi

Den äldre och erfarnare konkurrenten Space X har redan en fungerande kommersiell verksamhet. Företaget har sedan 2012 transporterat frakt till den Internationella rymdstationen ISS. Nästa steg är att kunna transportera astronauter.

Efter att Nasas rymdskyttelflotta pensionerades 2011 efter 30 år och 135 flygningar är det ryska Sojuz som har skött om att astro-, kosmo- och andra -nauter fraktas till och från rymdstationen. Men för ett par veckor sedan meddelade den ryska rymdstyrelsen Roscosmos vicechef Sergej Saveljev att inga nya avtal om att transportera amerikanska astronauter efter 2018 kommer att undertecknas.

Nasa har från 2008 gett miljardstöd till raketföretagen för att de ska utveckla möjligheterna att transportera människor ut i rymden.

Uppskjutningar skjuts upp

Men det är svårt att få tidtabellerna att hålla. Boeing meddelade i maj att deras bemannade testflygning har skjutits upp från oktober 2017 till februari 2018 och Space X har senarelagt de obemannade testerna från slutet av året 2016 till maj 2017.

– Vi har mycket att göra inför nästa år, men det ser bra ut. Vi är på rätt väg, sade Benjamin Reed, Space X kommersiella bemannade rymdprogram, till nättidningen Spaceflight Now.

Också USA:s militär är med i finansieringen av rymdutvecklingen. Både kongressen och luftvapnet vill ha helamerikanska motorer för uppskjutningar av militärmateriel och därför vill United Launch Alliance (ULA) – som sköter mycket av uppskjutningarna – använda Blue Origins kommande BE-4-motor för sin nya Vulcan-raket.

BE-4 är en av fyra motorer som fick utvecklingsstöd av luftvapnet. Också Space X, Orbital ATk och Aerojet Rocketdyne fick upp till 110 miljoner dollar för det första skedet.

Bild: Julius Uusikylä

Röd drake mot Mars

Både Space X och Blue Origin har sina sikten mycket högre än till småhopp ut i rymden för turister eller till den internationella rymdstationen. Jeff Bezos har flera gånger sagt att han siktar på att miljoner människor i framtiden ska kunna leva och arbeta i rymden.

Elon Musk har ett klarare definierat mål: han vill sända människor till Mars. Och han vill vara den första som sänder människor till Mars.

Hans mål har inte alltid mötts med förståelse. Bland annat sade Nasas chef i fjol i varnande ton att inget kommersiellt företag kommer att ta sig till Mars utan regeringens och Nasas stöd.

Bild: Julius Uusikylä

Och Planetary Society, föreningen som verkar som en allmännyttig fond för solsystemet, har också varit kritisk. Föreningen har sagt att noggranna undersökningar måste göras innan en människa sätter foten på Mars så att vi inte kontaminerar planeten. Föreningen hoppas på en gradvid Mars-bekantskap med en mänsklig Marslandning 2039 och fast bosättning från 2043.

Elon Musk tycker annorlunda.

– Om saker går som planerat borde vi kunna sända i väg människor 2024 med ankomst 2025, sade han i onsdags på Recodes Code-konferens i USA, enligt Time.

Redan 2018 vill han skicka rymdskytteln Red Dragon till Mars. Nasa har nu blivit medgörligare inställt och ser Space X som en partner i stället för en konkurrent.

– Om Red Dragon lyckas landa är det ett stort framsteg. Vi har lyckats landa ett ton på Mars men Red Dragon väger 5–6 ton. Vi jobbar med Space X för vi vill ha data från nedstigningen och landningen, säger Stephen Jursyk, som är högt uppsatt i Nasas hierarki.

Virgin Galactic: SpaceShip Two

XCOR Aerospace: Lynx

Arianespace: Ariane 5, Soyuz och Vega

Aerojet Rocketdyne

Boeing: CST-100 Starliner

Orbital ATL: Cygnus och Antares

Sierra Nevada: Dream Chaser

Dessutom utvecklar Nasa sin bemanningsmodul Orion

Listan är inte fullständig

Källor: Tass, Nasa, Time, Nasa Spaceflight.com, Blue Origin, Space X, Spaceflightnow.com, Kauppalehti, Ars Technica, NBC News, The Space Review, China Topix

Skapa din framtid vid Yrkeshögskolan Novia

Yrkeshögskolan Novia är en studerande- och arbetslivsnära entreprenörsmässig högskola med högklassig utbildning på fyra orter: Vasa, Åbo, Raseborg och Jakobstad. Novia har ca 4000 studerande, och vi tog pulsen på några av dem. 19.3.2020 - 15.23

Mer läsning