Migrationsmusik med ädel klang

Olli Kortekangas bjuder på storslagen och välklingande kör- och orkestersats i Migrations som uppmärksammar den finska emigrationen till Minnesota.

Vokalmusik

Olli Kortekangas: Migrations; Jean Sibelius: Kullervo, Finlandia. Lilli Paasikivi, mezzosopran; Tommi Hakala, baryton; Ylioppilaskunnan Laulajat; Minnesota Orchestra, dirigent Osmo Vänskä. (BIS)

Olli Kortekangas (f. 1955) Migrations (2014) är Minnesotaorkesterns beställningsverk som uppmärksammar den finska emigrationens hundrafemtioåriga historia. Just Minnesota blev den nya hemorten för många som flydde de knappa omständigheterna i Finland.

Orkesterns musikchef Osmo Vänskä är en hängiven Sibeliusspecialist, och en förutsättning var att beställningsverket skulle passa ihop med Sibelius Kullervo under ett konsertprogram. Besättningen i Migrations är nästan densamma som i Kullervo – mezzosopran, manskör och orkester.

Den 25 minuter långa Migrations består av sju avsnitt, organiserade så att fyra avsnitt med vokala inslag alternerar med tre orkesterinterludier.

Kortekangas musik är behagligt storslagen och välklingande. Teman fastnar kanske inte i minnet, men varje avsnitt har sin egen tydliga karaktär och de instrumentala solona höjer interludiernas profil. Sista avsnittet (Music that we breathe), där hela maskineriet tas i bruk, växer till ett verkningsfullt slut.

Körsatsen är ändamålsenlig, det vill säga inte alltför komplicerad, med livliga polyfona inslag i synnerhet i femte avsnittet The man who lived in a tree, där kören sjunger a cappella.

Textförfattaren Sheila Packa, Minnesotapoeten med finska rötter, behandlar gärna migrationstemat i sina dikter. I texterna som ingår i Migrations känns hennes formuleringar allmängiltigt nostalgiska med en svag personlig underström.

Ylioppilaskunnan Laulajat, instuderad av Pasi Hyökki, gör ett genomgående ståtligt och omsorgsfullt jobb. Klangen är enhetlig och nyanserna ofta utomordentligt vackra. Lilli Paasikivi klarar det tuffa programmet med bravur och Tommi Hakala är en heroisk Kullervo.

Minnesotaorkestern spelar både Kortekangas och Sibelius med en fyllig, ädel klang. Tolkningarna präglas av smidighet och ett självsäkert lugn, så att man i Kullervo stundtals börjar sakna ett råare och mer gripande uttryckssätt.

BIS-dubbeln, inspelad under tre konserter i februari 2016, innehåller även Sibelius tondikt Finlandia i en version där kören stämmer in i hymnavsnittet. Hybriden är helt fungerande med undantag för de sista extra körfraserna som tangerar det banala.

Anna Pulkkis

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33