Micke Björklund gör en Björn Borg

Kocken Michael Björklund är känd från flera tv-produktioner. Bild: Lina Enlund

Kocken och tv-personligheten Michael "Micke" Björklund lanserar ett eget kalsongmärke. Främst är det ett sätt att dra nytta av sitt varumärke, men det har också blivit allt viktigare att ha fler intäktsben att stå på, säger Björklund.

Det är för svårt att hitta kalsonger anpassade för en storväxt man som svettas i höga temperaturer i köket, tänkte den åländske kändiskocken Michael Björklund – som nu lanserar ett eget märke.

– När man jobbar som kock, i kökets hetta, är det lätt hänt att man får skavsår mellan låren. Personligen har jag också det problemet att kalsongerna brukar sitta för lågt där bak, vilket betyder att man visar för mycket då man böjer sig ned.

Enligt Björklund är det här ett problem han grunnat på i 20 år. Inspirerad av svenska idrottskändisar som Börje Salming och Björn Borg, som licensierat ut sina namn till underklädestillverkare, gjorde han slag i saken och tog fram en första kollektion tillsammans med det österbottniska företaget Dolce Vita Design.

Det är viktigt att benen är tillräckligt långa, tycker kocken Michael Björklund som lanserar en egen kollektion. Bild: Cajsa Borgström

Kalsongerna sys i Sundom i Vasa, enligt Björklunds önskemål. Hittills har ett drygt tusental sytts upp, uppskattar Björklund.

Så vad kännetecknar ett par bra kalsonger?

– De ska vara höjda i ryggen, sitta bra i grenen och ha långa ben, så att de hålls där de ska. De måste också andas bra och inte suga åt sig för mycket. Så är det ju också fint om de görs i Finland.

Du har ju fått extra synlighet på sistone i och med din medverkan i Robinson. Är det här ett sätt att rida på ditt varumärke?

– Det är ju klart att projektet är lättare efter ett sådant deltagande... men vi får se hur det går. Jag ser det mest som en kul grej, och så tycker jag om att utmana mig själv. Robinsondeltagandet var ju ett annat exempel på det.

Björklund sticker inte under stol med att kollektionen framför allt kan ses som merchandise. Men coronatiden har ändå visat på att det är bra att ha flera ben att stå på.

– Folk som besöker min restaurang på Åland kanske köper ett par kalsonger hellre än en flagga eller någon annan souvenir. Hittills har åtgången varit bra, även om nyhetens behag säkert spelar in.

I framtiden kan också kollektionen utökas med andra kläder, säger han.

– Jag leker med tanken på att lansera någon sorts underbyxor för kvinnor också, men med mer tyg än normalt. För varför skulle inte kvinnor kunna ha kalsonger? Men då får jag lov att hitta en annan modell.

Det är bra att ha fler ben att stå på, resonerar Michael Björklund. Bild: CajsaSofie Borgstrom

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning