Michael(a) Jackson i rampljuset

Dubbel person. Michaela är Laura Pietiläinens personliga framställning av det som ikonerna Beyoncé och Michael Jackson gett henne.Bild: Katri Naukkarinen

Laura Pietiläinens Michaela är som en koreograferad konsert, som lämnar åskådaren full av välbehag.

DANS

Zodiak – centret för ny dans: Michaela – the Queen of Fucking Everything.

Drömmande, helhetskoncept, koreografi, text och framställning: Laura Pietiläinen. Maskulint rörelsematerial och framställning: Pietari Kärki, Mikko Makkonen, Iiro Näkki och Johannes Purovaara. Ljuddesign: Viljami Lehtonen. Sångtexter och -arrangemang: Sirja Puurtinen. Scenografi: Veera-Maija Murtola. Ljusdesign: Anna Pöllänen. Kostymdesign: Suvi Matinaro. Videodesign: Juhani Haukka. Koreografisk assistens: Maija Mustonen.

Kabelfabriken 8.9.

För Laura Pietiläinens föreställning Michaela – the Queen of Fucking Everything har Zodiaks scenutrymme getts formen av en klubblokal och konsertplats. Åskådarna sitter på två sidor av en catwalk. På läktarens plats finns en glänsande scen i våningar och i andra ändan en öppen plats. Den delaktighet och gemenskap som den sceniska lösningen skapar, går igen i föreställningen i övrigt. Med sin drömlika logik och idealisering, smittande naivitet och sina överraskande vändningar, blir helheten så betagande, att publiken till slut har lust att stanna kvar och bara dröja i sin delade lyckokänsla.

Michaela är Laura Pietiläinens idealiserade rollfigur och tillika en personlig framställning av det ikonerna Beyoncé och Michael Jackson formativt gett åt hennes fantasi och levnadsgång. I denna utvecklingsberättelse går Michaela från ångest och skörhet mot styrkan, energin och friheten hos en drottning. Det blir ett slags manifesterad emancipation där den roliga och varma tolkningen av Beyoncés Grown Woman och lyriken om att "vara en vuxen kvinna och göra vad man vill" sitter som pricken över i:et.

I de andra scenerna tar man avstamp i Michael Jacksons låtar som stiliserats, getts finsk lyrik och som framför allt skräddarsytts för just denna Michael(a). Den showlika helheten beskrivs som en koreograferad konsert. Även om formatet i sig är bekant blir framställningen inkluderande, kollektiv och uppslukande och framför allt personlig och berörande. Här är det frågan om estetik och konst, inte kommersiell eller beräknande underhållning, som givetvis utgör referensen.

En parfymutställning i foajén fungerar som introduktion till denna sympatiska överdos och lek, vars spår garanterat sitter kvar längre än parfymens.

Michaela sekunderas av "universums hetaste manliga dansare" – Pietari Kärki, Mikko Makkonen, Iiro Näkki och Johannes Purovaara – i lite mera Madonna- eller Lady Gaga-lika konstellationer. Männen leker med sin sensualism och sina servila roller styrda av Michaela. Körens fras "Ha tillit, oroa dig inte!" stannar kvar i minnet och beskriver väl hur jag själv hela tiden kände mig vid catwalken.

Jan-Peter Kaiku

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00