Mercedes kom ut ur elskåpet

Mercedes presenterade sin första massproducerade elbil, suven EQC, för den internationella pressen i Stockholms skärgård härom dagen. Det kändes en fläkt av förändring på elbilsmarknaden.

En eldriven bil har andra saker under motorhuven än en vanlig bil. Bild: Bo Ingves

Det var i slutändan kanske inte så mycket själva bilen som gjorde det största intrycket, inte heller det onekligen mäktiga evenemanget med journalister från världens alla hörn. Känslan var att evenemanget visade hur de stora premiumtillverkarna börjar bilda en bred front på elbilsmarknaden.

Det är många som drar likhetstecken mellan elbilar och Tesla, föregångaren som tvingade de stora tillverkarna att på allvar börja satsa på elbilar.

Samhället är på väg mot koldioxidneutralitet och Mercedes-Benz vill hållas med i den utvecklingen, sade svensken Ola Källenius, som på ett decennium har klivit rakt in i Daimlerkoncernens styrelserum och som till och med tippas bli Dieter Zetsches efterföljare som styrelseordförande. Bild: Bo Ingves

Nu kom Mercedes ut ur skåpet. Jaguar gjorde det tidigare i år, Audi följer om ett par veckor. BMW har övat i några år med lilla i3 och Volvo lanserar nästa år en eldriven XC40.

– Minst tio helt elektriska modeller är på väg ut före 2022, lovade Daimlerkonernens styrelseordförande Dietmar Zetsche, då han höll något av ett hyllningstal till svensk innovationskraft, natur och ordet "lagom", innan bilen rullade in på scen.

Instrumentpanelen är likadan som i andra nya Mercedes. Den digitala mätartavlan kan fritt programmeras för de specialkrav en elbil ställer. Bild: Bo Ingves

– Lagom betyder balans och det är vad vi har velat uppnå med bilen, sade han, lyckligt omedveten om att lagom ibland kan ha en lite mindre positiv innebörd i Finland.

Orsaken till att märkets första helelektriska bil är en suv är enligt Zetsche enkel.

– Det är det segment som växer mest över hela världen just nu. EQC blir en av de tystaste bilarna genom historien när den börjar säljas nästa år, sade Zetsche.

Olika drivlinor på samma linje

Det speciella med Mercedes strategi är att produktionen kommer att ske i koncernens nuvarande fabriker, parallellt med bensin-, diesel- och hybridbilar.

– Alla de 200 EQC-testbilarna är byggda i vår fabrik i Bremen på samma linjer som andra bilar. Massproduktionen av bilen startar utan att vi stoppar linjerna överhuvudtaget, sade Arnhelm Mittelbach som ansvarar för produktionen av C-, E- och EQ-klassen.

Produktmixen har enligt honom passat perfekt och serieproduktionen ska inledas tidigt nästa år. Nu rullas metodiken ut även till andra fabriker.

– Först ut blir vår fabrik i Peking, sade Mittelbach.

Fast el- och hybridbilarna är väldigt på tapeten är det enligt honom ändå inte så att efterfrågan på konventionella bilar skulle minska.

– Vi har nu haft sju rekordår i följd, så tillverkningen av bilar med vanliga motorer och hybridbilar fortsätter som hittills.

De två asynkrona elmotorerna ligger på vardera axeln med batteriet mellan sig längst ner i bilen. Krocksäkerheten är inbyggd bland annat i batterikonstruktionens deformationszoner. Bild: Bo Ingves

Litiumjonbatteriepaketet är optimalt placerat längst ner för att gör bilen stabil. Bild: Bo Ingves

Till skillnad från till exempel BMW, som för tillfället inte tänker satsa på egen batteriteknik, har Mercedes byggt egna batterifabriker i Europa, Thailand och USA. Batterierna för EQC har gjorts av det helägda dotterbolaget Deutsche Accumotive i Kamenz.

– Batteriet är hjärtat i bilen. Därför vill vi ha full koll på batteritekniken och -produktionen, sade Mittelbach.

Inga kompromisser

Eftersom bilen uttryckligen är planerad för eldrift har man inte behövt kompromissa med bilens layout. Jürgen Scheng, som har ansvarat för eldriftsintegrationen i EQC, betonade att till exempel litiumjonbatteriet är optimalt placerat längst ner, så att bilen är väldigt stabil.

– Elmotorerna ligger på axlarna och kraften kan fritt omfördelas mellan dem. Beroende på trafiksituation finns det hela fem olika inställningar för att regenerera el under körning, sade han.

Laddningsmässigt erbjuder bilen ingenting revolutionerande. En vattenkyld ombordladdare på 7,4 kW sköter om hemladdningen, som kan snabbas upp med en effektivare hembox. Bilen kan använda offentliga snabbladdare på upp till 110 kW. Optimalt kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på 40 minuter.

Elbilar torde bli bas för de autonomt styrda bilar som så småningom börjar komma, eftersom elbilstekniken i princip är så simpel att de lättast kan integreras med olika datorstyrda tjänster och artificiell intelligens.

Bilen ger gott om utrymme både fram och bak. Dessutom är bagageutrymmet på hyfsade cirka 500 liter. Bild: Bo Ingves

EQC ser minst av allt ut som ett ufo. Den smälter in i trafikbilden på alla sätt och vis. Bild: Bo Ingves

Fast EQC har Mercedes modernaste gränssnitt, som bland annat erbjuder olika sätt att på distans kommunicera med bilen, är det precis som med andra elbilar ännu i hög grad fråga om en bil med traditionella förtecken.

Fakta

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Pris: Inte fastslaget.

Motor: Elmotorer på vardera axeln.

Effekt: 408 hk/765 Nm.

Energiförbrukning: 22,2 kWh/100 km.

0-100 km/h: 5,1 sekunder.

Topphastighet: 180 km/h (begränsad.)

Batterikapacitet: 80 kWh.

Batteriets garanti: 8 år/160 000 km.

Mått (l/b/h): 4761/1884/1624

Bagageutrymme: cirka 500 liter.

Vikt: 2 425 kg, av vilket batteriet 650 kg.

Inbyggd laddare: Vattenkyld på 7,4 kW.

Dragvikt: 1800 kg.

Säljstart i Finland inte fastslagen.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42