Matkassar

Seriöst, hur kul är det att handla mat? Ofta är butiken full av zombieaktiga kunder som liksom zombiejag tycks köpa det de alltid köper.

"Tänkte beställa sån där matkasse på nätet, vilken är bäst?" frågar en vän i Stockholm på ett nätforum. I diskussionen som följer visar det sig att en överraskande stor mängd vänner har regelbunden hemkörning av färdigplockade matkassar, och en lång diskussion utbryter om de olika företagens och kassarnas för- och nackdelar.

Ska man ha vegokassen, barnfamiljskassen eller den vanliga? Är det skönt eller irriterande att få färdiga recept med? Hur lång tid tar det att tillreda de föreslagna maträtterna? Själv undrar jag mest: Hur kan utbudet i Stockholm vara så stort och i Helsingfors så litet?

För att få koll på läget gör jag en snabb enkät bland finska vänner och bekanta i Helsingforsområdet. Det visar sig att det existerar ett hyfsat utbud även här, faktiskt. Få har egen erfarenhet men vet att man kan köpa mat på nätet via både självplock och olika slags färdiga matkassar. Marknadsföringen av tjänsterna verkar dock vara på sparlåga.

Jag handlade ofta livsmedel på nätet när jag bodde i Stockholm. Det fungerade bra redan för 8-10 år sedan, även om användningen då var låg. Nu har jag testat också i Helsingfors, och det fungerar utmärkt. Det är så skönt att slippa släpa hem tunga kassar med potatis, morötter, grönsaker, frukt, kött, ägg, bröd, ost och mjölk på spårvagnen flera gånger i veckan.

Hur kan detta inte vara ett större fenomen? Är det livsmedelsföretagen som är konservativa, är de oroliga att konkurrera ut sina egna handlare med näthandel eller är det kunderna som är ovilliga att ändra sig? Frågan gäller både Sverige och Finland. För även om mina vänner, småbarnsföräldrar i centrala Stockholm, tycks ha fallit i näthandlarnas armar så är det bara 2,5 procent av livsmedelshandeln som sker på nätet i Sverige. I Finland är det under 0,5 procent.

Seriöst, hur kul är det att handla mat? Ofta är butiken full av zombieaktiga kunder som liksom zombiejag tycks köpa det de alltid köper. På nätbutiken kan jag också kopiera förra veckans inköpslista om jag vill och skicka sänd. Tar en minut ungefär. Eller så kan jag, som en del av mina vänner, beställa en färdigplockad matkasse med färdiga recept. Då slipper jag till och med tänka själv (vilket jag personligen inte uppskattar, jag vill välja min mat, ingen förnyelse i onödan här inte).

En del kanske oroar sig för kvaliteten när de inte plockar varorna själva. För mig har det aldrig varit något problem. Näthandeln har alltid valt ut bra grejer åt mig, även frukt och grönt. För den som vill vara extra ekonomisk finns förresten numera en nätbutik som säljer varor billigt när de närmar sig utgångsdatum.

Numera har många erfarenheter av näthandel. Om företagen bara lyckas bryta igenom konservatismen och marknadsföra riktigt bra lösningar så är jag säker på att även livsmedel på nätet kommer bli en succé. Till glädje inte minst för oss lata småbarnsföräldrar.

Maria Wetterstrand vd på Miltton Purpose i Helsingfors

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33