Mannen, myten, legenden

Den svartvita poettypen – Viktor Granö som en typ av filmregissör som han aldrig blev. Bild: Jonatan Sundström

Viktor Granös debutfilm Theseuskomplexet kan ses som en parodi på kulturmannen.

Dok: Theseuskomplexet sänds i Yle Fem 19.3 kl. 20.30, repris 24.3 kl. 11.00.

En inte obetydlig del av mänskligheten drömmer om att bli artist eller konstnär av något slag, yrken som rymmer möjligheter till självförverkligande och bekräftelse. Så också Viktor Granö, som ända sedan barnsben velat bli filmregissör. Nu blev han inte det, trots lysande betyg och försök att komma in på filmskolor. I stället blev han en lovande kulturjournalist, ett yrke som också rymmer möjlighet till filmskapande, åtminstone i dess dokumentära bemärkelse. Kvällens halvtimmesdokumentär Theseuskomplexet är därmed hans filmdebut.

Huruvida detta verkligen är en dokumentär trots att den sänds på en sådan programplats är sedan en annan femma. Programmet karaktäriseras som en essäfilm, och det ligger nog närmare sanningen. Framför allt är det här en experimentell och högst ambitiös halvtimme.

Det är en film som leker med flera olika (meta)nivåer. Dels har vi den mest realistiska nivån med Granö som sig själv i dag, varvat med dokumentation från hans barn- och ungdom, brev och gamla videoinspelningar från tonåren. Dels har vi hans långvariga fascination för Theseusmyten, som får utgöra filmens berättelse och röda tråd och via vilken han verkar vilja behandla sin egen fadersrelation. På ett fiktivt plan handlar det även om Granös debutfilm som aldrig blev av, Myten om Theseus. I sketchform intervjuas fyra olika regissörstyper, alla spelade av Granö själv, och alla exempel på den typ av regissör han kunde ha blivit. Dessa regissörer – en ung och häftig, en piprökande i sammetskostym, en i gummistövlar i skogen och en svartvit poettyp – talar högstämt filosofiskt om film och analyserar pretentiöst scener i sin film Myten om Theseus. Det är gjort parodiskt som en drift med kulturmannens intellektuella poserande.

Någon av de fiktiva regissörstyperna deklarerar att han vill göra filmer som publiken inte förväntar sig, och det kan sägas stämma in även på Granös verkliga debutfilm Theseuskomplexet. Man förväntar sig en dokumentär som självutlämnande går in på den allmängiltiga smärtpunkten kring brustna drömmar. I stället gäckar filmen tittaren med mytologiskt intellektualiserande.

Malin Slotte TV-redaktör

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning