Mannen bakom Tintin i fokus på stor Parisutställning

Vänskap. Hergés vänskap med Tchang Tchong-Jen kom att nyansera bilden av Kina och kineserna i Blå Lotus. Bild: Pressbild

Med sin klara linje, sitt välutvecklade persongalleri och sina omsorgsfullt komponerade intriger blev Hergé en pionjär inom seriekonsten. Johan Tollgerdt har besökt en stor Parisutställning till hans minne.

Några överraskande pärlor i utställningen Hergé på Grand Palais är reklamaffischer som serietecknaren Georges "Hergé" Remi gjorde under 1930-talet. På utställningen som invigdes den 29 september och pågår ända fram till den 15 januari 2017, finns även några abstrakta målningar som han gjorde under 1960-talet. I en intervju från den tiden förklarade Hergé att han tröttnat på sin ikoniska hjälte och velat hitta en ny uttrycksform.

Ändå övergav han aldrig Tintin, utan arbetade på ett tjugofjärde album vid sin död i mars 1983. För eftervärlden är han också allra mest känd för de färgsprakande berättelserna om journalisten och äventyraren som klarar sig genom farligheter i vilka länder och kulturer som helst.

250 miljoner sålda album vittnar om succén. Och även om Parisutställningen består av mer än 400 originalmålningar på Tintin, är det Hergé själv som står i fokus den här gången, berättar utställningens kurator Jérôme Neutres för HBL. Kanske är det också därför själva färgpaletten tonats ned i de utställda verken? Vanligtvis är det lätt att associera Tintin med färgsprakande exotiska motiv.

– Utställningen vill visa vilket stort steg det var för Hergé att ge färg åt sina svartvita serier i och med färgdebuten med "Månen tur och retur" på 1940-talet. Ju längre besökaren når fram i utställningen, desto mer färg erbjuds dock, säger Neutres.

Tintin-o-filer

Georges Remi föddes i Brysselförorten Ettelbrek 1907. Han sattes i en katolsk skola, började teckna tidigt och den första serien om Tintin publicerades 1929 som en följetong en barnbilaga till tidningen Le Vingtième Siècle, en starkt katolsk och nationalistisk publikation. Året därpå kom Tintin i Sovjet också ut som seriealbum. Tintin skulle få uppleva många spännande äventyr i olika delar av världen.

Pseudonymen Hergé fann Georges Remi genom att ta bokstäverna "R" från sitt efternamn och "G" i sitt efternamn. På franska uttalas bokstäverna tillsammans som just Hergé. I dag anses Hergé vara en av världens mest främst framstående serieförfattare och tecknare.

– Det är synd att dagens serieteckningar ofta är så våldsamma. I Tintin finns det ett vackert etiskt budskap om fred, tycker besökaren Gérard Favier.

– Tintin har fångat mig, min son och sonson. Vi är Tintin-o-filer i tre generationer, berättar pensionären och tidigare läraren Alain Fréville.

Han tillägger att sonsonen inte visste vem Hergé var innan besöket.

– Därför kändes det viktigt att ta hit honom och visa vilken skaparglädje belgaren hade, säger han.

Snart tioårige Arthur Fréville tittar på farfar och nickar instämmande.

– Det var intressant att lära sig hur länge och hårt Hergé arbetade på en tidning innan han slog igenom. Vilket enormt arbete det ligger bakom Tintin! utbrister Arthur.

En klar linje

Tintin har ändå omgetts av kontroverser, och anklagats för både rasism, kolonialism och antisemitism. Hergé fortsatte också teckna Tintin under nazisternas ockupation av Belgien och efter andra världskrigets slut anklagades för att ha varit medlöpare och fick arbetsförbud.

– Det är en intressant sida av historien. Det chockade mig en aning, säger Neutres.

Å andra sidan blev Hergé känd som än väldigt omsorgsfull tecknare och med sin "klara linje" – den rena teckningsstil och linjeföring som länge var typisk för många serier i den franska och belgiska traditionen – blev han stilbildande. 

Hergé lät ofta tillverka små modeller av de objekt han senare skulle teckna. På utställningen finns till exempel den röda raketen som syns i månfärden i Månen tur och retur del 1 och 2.

Varnade för kommunismen

Alla Hergés Tintin-berättelser, förutom Tintin i Sovjet, har getts ut i officiella färgversioner. Men efter nästan 90 år släpps också hans allra första äventyr i färg i januari 2017. Enligt Studio Hergé, den organisation som ansvarar för Hergés konstnärlig arv, ska färgläggningen göra det lättare att läsa berättelsen och förtydliga bilderna.

– Färgläggningen kommer att gör att det kännas som om det rör sig om ett helt nytt äventyr, säger Jérôme Neutres på Grand Palais.

Då Tintin i Sovjet först publicerades som följeting i Le Vingtième Siècle var tanken att, helt i enlighet med tidningens linje, avskräcka läsarna från kommunismen. Den första versionen av Tintins första äventyr anses dock innehålla fördomsfulla stereotyper, bland annat av judar.

– Visst finns vissa karikatyrer i den gamla Tintinboken. Men det fanns det även i Chaplins genialiska filmer från den här tiden. Jag tror att man får sätta in albumet i kontexten med sin tid, säger Jérôme Neutres.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Med sikte på en hållbar framtid – ingenjörerna visar vägen

Mer läsning