Mångbegåvad och före sin tid

Med sitt fysiska förhållningssätt till teaterkonsten var Fred Negendanck före sin tid. Dansaren, skådespelaren och koreografen gick bort den 22 juli.

– Jag vill vara förberedd!

Så kunde skådespelaren, dansaren och koreografen förklara sitt intensiva repeterande inför varje ny produktion.

– Han brukade öva och öva, till den grad att det blev en börda för honom, berättar vännen och kollegan Riko Eklundh som spårar en del av den höga arbetsmoralen till rädslan för att "avslöjas som en bluff".

Osäkerheten kan tyckas märklig i dag med tanke på att Negendancks långa scenkonstkarriär var sällsynt mångsidig och framgångsrik, först som solistdansare på Operan och sedan – efter några ödesdigra lyft som ledde till diskbråck – som skådespelare och koreograf, främst på Svenska Teatern.

MÅNGSIDIG. Fred Negendanck, här fotograferad 1981, förhöll sig samvetsgrant till sitt arbete. Trots avsaknaden av en formell utbildning gjorde han en kometkarriär inom scenkonsten. Bild: HBL Arkiv

Riko Eklundh som stått på scenen med Fred Negendanck i flera produktioner och som dessutom var en nära vän vittnar om en ångest inför varje ny text och en avsky för improvisation.

– I själva verket var han väldigt bra på det, bara man inte kallade det för improvisation.

Orsaken till de omsorgsfulla förberedelserna var avsaknaden av en formell utbildning vilket gjorde hans kometkarriär ännu mer fascinerande.

– Han gick aldrig någon balettskola utan tog privatlektioner hos Kari Karnakoski i bara två år och sedan erbjöd Operan honom ett kontrakt. Det vore omöjligt i dag! Att han fick jobb på Svenska Teatern berodde på att teaterchefen Calle Öhman sökte någon som såg "exotisk" ut för den manliga huvudrollen i 40 karat.

DANSÖR. Fred Negendanck började sin bana som solistdansare på Nationaloperan men efter en ryggskada sadlade han om och blev skådespelare och koreograf. Bild: HBL Arkiv

På samma sätt etablerade Fred Negendanck sig framgångsrikt som bildkonstnär trots att han aldrig fått någon formell bildkonstutbildning. Så sent som i höstas ställde han ut sina verk på Galleri Bengelsdorff i Helsingfors.

De sista tjugo åren utnyttjade han sin känsla för färg och form när han skapade en utsökt trädgård kring stugan i Borgå.

Uppväxt präglad av flytt

Den naturliga och breda konstnärliga talangen är särskilt intressant med tanke på att hans familj inte var konstintresserad, påpekar Eklundh.

– Föräldrarna var aktiva baptister och familjen ägnade all sin tid åt församlingen. Olympiska spelen i Helsingfors pågick utan att Fred visste om det! Trots att förhållandet till baptistförsamlingen senare inte var helt problemfri förblev tron ett fundament Fred ville stå på.

Manfred Negendanck föddes i Helsingfors 1937 i en tyskfinlandssvensk familj. Fadern kom från Tyskland och den tidiga uppväxten präglades av många uppbrott. Då Finland 1944 bytte sida efter fortsättningskriget måste familjen flytta till kaoset i Tyskland, några år senare kunde mor, son och två systrar återvända till Helsingfors men ytterligare ett år fick de vänta på att återförenas med pappan.

Redan i bilderna av Fred Negendanck som litet barn tycker sig Riko Eklundh skönja en alldeles speciell hållning.

Det var emellertid teckningslärarinnan och konstnärinnan Ann-Marie Häyrén-Malmström som introducerade Fred Negendanck för konsten. Hon kände igen en begåvning och tog honom under sina vingar. Men relationen som kom att vara i tjugofem år var långt ifrån okomplicerad.

– Utåt var han hennes hyresgäst eller fosterson. Men läser man deras brev är det uppenbart att hon var djupt förälskad i sin unge elev. Han tackade henne alltid för allt, hon stödde och hjälpte honom, men visst tog hon något ifrån honom.

Efter att Fred Negendanck berättat för henne om sin homosexualitet ändrade förhållandet karaktär och blev ett slags konstnärsgemenskap. Men om hans relationer med män talade de aldrig.

Stora roller

En fascinerande karriär och ett minst lika fascinerande privatliv lockade Riko Eklundh att tillsammans med Anneli Sjöstedt göra en dokumentär för Yle om sin vän och kollega 2011. Under processen blev det klart att det fanns mycket hos Fred Negendanck som han kunde känna igen hos sig själv.

– Vi delade passionen för konsten och ytterskärgården!

Men i synen på homosexualitet blev generationsklyftan uppenbar.

– Han tyckte inte det var något man pratar om. I dokumentären pratar han visserligen om sin homosexualitet, främst för att jag yrkade på det, men å andra sidan var det heller inget problem för honom. Sådan var han, lite dubbel i förhållandet till allt.

Inom baletten utmärkte han sig inte tekniskt utan för rollerna han byggde upp, berättar Eklundh. Under sina år på Operan hann han för övrigt göra många av den klassiska balettens stora mansroller.

AMADEUS. Riko Eklundh i rollen som Mozart och Fred Negendanck som Salieri på Åbo Svenska Teater 1993. Bild: HBL Arkiv

Dansörens fysiska angreppssätt tog han med sig till skådespelaryrket och skapade även där mustiga karaktärer i föreställningar som Spelman på taket på Svenska Teatern, La Cage aux Folles och Amadeus på Åbo Svenska Teater – alla tre dessutom med Riko Eklundh som motspelare.

– Han närmade sig alltid teatern genom det fysiska och var i egenskap av skådespelare på sätt och vis före sin tid.

En annan höjdpunkt var dansteaterföreställningen Manfred som han gjorde tillsammans med Lassi Sairela från Dansteater Eri i Åbo 1995. Det rörde sig om ett självbiografiskt verk trots att Manfred själv kanske inte ville medge det fullt ut, berättar Eklundh.

Finlands Svenska Skådespelarförbund har upprättat en minnesfond till minne av Fred Negendanck. Från och med måndag finns en kondoleansbok på Café Artist på Svenska Teatern där man kan dela med sig av minnen eller skriva ner en hälsning.

Källor: Dokumentärerna Artistporträtt Fred Negendanck och Thalias trotjänare på arenan.yle.fi

Svenska Sigtunaskolan lockar med högklassiga studier i anrik och internationell miljö

Intresserad av en internationell gymnasieutbildning och av att testa dina vingar utomlands? På svenska Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket kan det förverkligas under trygga och inspirerande förhållanden som samtidigt öppnar många dörrar. 15.2.2019 - 09.22