Många svenska pubar nobbar fotbolls-VM

Under 2019 har det slagits flera publikrekord runt om i damfotbollsvärlden och sommarens VM i Frankrike väntas bli en publikfest, med flera redan utsålda matcher.

Men intresset för att visa mästerskapet på tv på offentliga platser i Sverige är svalt, bara dagar före fredagens premiärmatch mellan Frankrike och Sydkorea i Paris.

Endast 93 barer och restauranger i Sverige har hittills tecknat tv-avtal för att få visa matcher för sina gäster. Det kan jämföras med fjolårets herr-VM i Ryssland, då rekordmånga 1 500 barer och restauranger i Sverige visade matcherna. Det uppger Canal Digital, som erbjuder den svenska licensen för offentlig visning av VM.

"Damlandslaget slog sitt eget publikrekord på Friends arena nu inför VM och de är ju väldigt formstarka så vi hade helt klart hoppats på ett större intresse. Inte minst för damfotbollens skull", säger Canal Digitals marknadschef Maria Sörnell i ett pressmeddelande.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning