Många klagomål mot klädaffär som ger sken av att vara finsk

En webbplats är nödvändigtvis inte finsk bara för att den har en adress som slutar på .fi. Bilden från postens logistikcentral. Bild: Emmi Korhonen/Lehtikuva

Många kunder har kontaktat Konkurrens- och konsumentverket för att klaga på webbutiken helsinki-muoti.com.

Även om en webbutik framställer sig som inhemsk behöver den inte vara det. Konkurrens- och konsumentverket (KKV) meddelar i ett pressmeddelande om ett sådant exempel, webbutiken helsinki-muoti.com, efter att ha tagit emot flera klagomål från kunder.

Kunderna upplever också att de har blivit lurade eftersom varorna inte motsvarar det som utlovas, vare sig i fråga om kvalitet eller om storlek. En del har inte fått sin beställning levererad alls.

Finska flaggan på första sidan

Helsinki-muoti.com, som marknadsför sig på Facebook och Instagram, har en finskspråkig webbplats och den finska flaggan på första sidan. Konsumenterna har trott att de handlar i en finländsk webbutik, och märkt först i efterhand att leveranserna kommer från Kina.

På webbplatsen saknas uppgifter om företagets namn och adress, och det nämns bara i avtalsvillkoren att produkterna levereras från Asien. Konsument Europa gör bedömningen att webbutiken är en tysk dropshipping-butik, vilket betyder att den inte har ett eget lager utan att beställningarna levereras av en tredje part.

Det kan få praktiska konsekvenser för kunden, eftersom man måste betala tullavgift för beställningar från länder utanför EU.

"Om man ångrar köpet är kostnaderna för att skicka tillbaka varan dessutom dyrare", säger Mikko Saastamoinen, ledande sakkunnig vid KKV, i pressmeddelandet.

Finns flera exempel

Helsinki-muoti.com är inte den enda webbutiken i sitt slag. KKV har också tagit emot anmälningar om webbplatser som vantaa-fashionoutlet.com och ake-soreault.com.

Typiskt för webbplatserna är att nästan alla produkter erbjuds till nedsatt pris och det är svårt att hitta kontaktuppgifter.

"En pålitlig webbutik döljer inte sina kontaktuppgifter, utan uppger dem synligt. Om den enda servicekanalen är en webblankett via vilken uppgifter inte kan sparas, kan det vara svårt att utreda eventuella problemsituationer", säger Saastamoinen.

En finskspråkig webbplats eller en webbadress som slutar på .fi är inte en garanti för att företaget är inhemskt eller att produkterna levereras från Finland.

Här är KKV:s tips till den som är osäker på var en viss webbutik har sin bas.

Kontrollera webbutikens avtalsvillkor. Villkoren bör innehålla information om webbutikens land och adress. Likaså bör man ange varifrån varorna levereras.

Använd karttjänsterna. Om webbutiken till exempel uppger sin egen adress eller adressen dit varorna returneras, kontrollera var dessa finns.

Sök efter andra användares erfarenheter av webbutiken genom att skriva namnet på affären i en sökmotor.

Skynda inte med beställningen även om det står på webbplatsen att erbjudandet endast gäller under en begränsad tid.

Vid problem i webbutiken ska du alltid först kontakta försäljaren och göra en reklamation.

Om du betalar inköpen med kreditkort kan du i problemsituationer vända dig till kreditgivaren, om säljaren till exempel inte levererar den produkt du betalat för.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning