Många hemsidor missbrukar data

Det är bra att medvetenheten att många populära tjänster per automatik missbrukar sina användares data har ökat.

HBL (23.2) skriver om hur populära appar delar användares information vidare till sociala mediejättar, men HBL självt delar även läsarnas data till Facebook.

Detta sker eftersom HBL har javascript i sin webbsideskod från bland annat Facebook och Google. (Själv blockerar jag en hel del överflödig javascript, som alldeles för ofta inte bidrar mycket till en hemsida, bara spionerar på användarna och får hemsidor att laddas långsammare. För att kunna skicka denna insändare måste jag stänga av min blockerare, eftersom HBL:s formulär för att skicka insändare tillhandahålls av Google.)

Till HBL:s försvar är det ju, beklagligt nog, ingenting ovanligt. De flesta hemsidor har mycket javascript från tredje part. Bland annat Nordea, Ålandsbanken och Folkpensionsanstalten har script i sin webbsideskod från Google (lite vett har dock funnits med när hemsidorna planerats eftersom inget script från tredje part finns när man väl loggat in).

Även Helsingfors biblioteks söksystem Helmet, Helsingfors stad samt Migrationsverkets hemsidor har ett script som kallas Snoobi som samlar användarnas data. Men kanske dessa data inte missbrukas? Snoobi verkar vara något sorts företag som analyserar sina klienters data. Snoobi själv har dock Facebook-script i sin webbsideskod varför det verkar lite misstänkt.

Men oavsett, det är bra att medvetenheten att många populära tjänster per automatik missbrukar sina användares data har ökat. Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid se hemsidor välja sin javascript från tredje parter vars källkod för tjänster är öppen eftersom detta är ett av de få sätten att återfå kontrollen över vad de tjänster, hemsidor och appar vi använder egentligen gör.

Ricky Lindén Helsingfors

Svar Vi är absolut medvetna om att det ibland är problematiskt hur användarens data används av tredje parts tjänster, och hur det tyvärr också kan leda till att användarupplevelsen försämras. Vi strävar efter att minimera användandet av tredje parts tjänster, men i vissa fall är det ändå klart mest kostnadseffektivt eftersom vi då inte själv behöver skapa och upprätthålla funktionen. I andra fall har vi helt enkelt inget alternativ. Men vi hoppas – precis som Ricky Lindén – att detta småningom skall bli bättre.

Steffen Ørsted art director, HBL

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning