Mäkinen historisk världsmästare efter 19 års paus

Jari-Matti Latvala, Tommi Mäkinen och Toyota fick fira i Australien.Bild: AFP / Lehtikuva / William West

Rallykungen Tommi Mäkinen vann VM-titeln fyra år i rad mellan åren 1996-1999. Nu är han världsmästare igen – som stallchef för Toyota, som vann konstruktörs-VM tack vare Jari-Matti Latvalas seger i det australienska VM-rallyt.

Världsmästare i rally år 2018 blev för sjätte gången i rad Sebastien Ogier. Ogier förlängde guldsviten för fransmän som heter Sebastien i förnamn till hela 15 år med sin andra raka titel för Ford – de fyra första tog han med Volkswagen. Före Ogiers dominans tog Sebastien Loeb hela nio raka VM-titlar.

Men förutom en fransk fest hade också finländarna orsak för jubel i det australienska VM-rallyt. Jari-Matti Latvala som haft en tung säsong tog nämligen säsongens första deltävlingsseger före Hyundais Hayden Paddon och Citroenföraren Mads Östberg. Tack vare Latvalas seger och stallkompisen Esapekka Lappis fjärdeplats vann Toyota konstruktörs-VM, för första gången sedan 1999.

År 1999 hette världsmästaren Tommi Mäkinen – i dag stallchef för Toyota som i fjol gjorde comeback i VM-serien i rally efter en 18 år lång paus.

– Det här projektet började för knappt tre och ett halvt år sedan och nu är vi här. Allt det här hände mycket snabbare än vad vi trott, säger Mäkinen på presskonferensen i Australien.

Toyota visade redan i fjol att det är ett konkurrenskraftigt stall då Latvala sensationellt vann det svenska rallyt. Mäkinen är lyrisk över framgången.

– Åren 2016 och 2017 lärde vi oss mycket och vi samlade mycket information. Först i år började vi på allvar utveckla vår bil. Under säsongens andra halva hittade vi flera delområden som vi kunde bättra på. Det här är alldeles fantastisk. Det här är den bästa möjliga belöningen för vårt team som gjort en grym mängd arbete, säger Mäkinen.

Mäkinen blev den första att vinna en VM-titel både som förare och som stallchef.

Latvalas segertorka över

För Latvala var segern extra söt. Finländaren avbröt i tre av säsongens 13 rallyn – flest i hela VM-serien. Sedan sin första deltävlingsseger 2008 har Latvala vunnit minst en tävling per säsong. I år lossnade det i säsongens sista tävling.

– Det har dröjt alltför länge. Det har varit två väldigt långa år, säger Lappi vars senaste seger kom i Sverige i säsongens andra lopp 2017.

– Jag hann redan tro att jag inte skulle vinna ett rally i år. Nu vände de svåra förhållandena till min fördel. Det är också fantastiskt att vi säkrade stalltiteln för Toyota, säger Lappi efter den sista specialsträckan.

Latvala kom fyra i VM-poängen före femman Lappi. Ott Tänak var bästa Toyotaföraren då han kom trea.

I WRC2-klassen blev tonårssensationen Kalle Rovanperä VM-trea.

Fakta

VM-ställningen

1) Sebastien Ogier, Ford 219 poäng, 2) Thierry Neuville, Hyundai 201, 3) Ott Tänak, Toyota 181, 4) Jari-Matti Latvala, Toyota 128, 5) Esapekka Lappi, Toyota 126, ... 12) Teemu Suninen, Ford 54, 22) Kalle Rovanperä (WRC2), Skoda 3.

Konstruktörs-VM

1) Toyota 368, 2) Hyundai 341, 3) Ford 324, 4) Citroen 237.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08