Majblomman blir en höstväxt

Folkhälsans majblomma 2020. Bild: Folkhälsan

Det blir en vår utan Folkhälsans majblomma då försäljningen flyttar till hösten.

För första gången på 112 år möter vi våren utan barn som säljer majblommor, skriver Folkhälsan i ett pressmeddelande.

På grund av coronapandemin har försäljningen av märket skjutits upp till hösten. Därför inleder man i stället en digital majblomskampanj på fredag.

"Majblomman är i dag en symbol för simundervisning och livräddning som är den viktigaste verksamhetsformen för de flesta Folkhälsanföreningarna", säger förbundsdirektör Viveca Hagmark i pressmeddelandet.

"Årligen deltar cirka 6 300 barn i våra simskolor. Behovet av sommarverksamhet för barn är minst lika stort i år som tidigare, och likaså behovet av att samla in pengar. Under de närmaste veckorna klarnar det vilka simskolor och klubbar som kan ordnas denna sommar och höst."

Märket är en betydande inkomstkälla för Folkhälsans lokala föreningar som ordnar sim- och barnverksamhet runtom i landets svenskspråkiga områden och på Åland.

"Också i år hoppas vi att majblomman påminner om sommaren som närmar sig", säger kampanjplanerare Annika Höglund vid Folkhälsan i pressmeddelandet.

"Folkhälsan lanserar därför en kampanj på sociala medier där ung och gammal kan kreativt tillverka eller färglägga sina egna majblommor i väntan på den riktiga som säljs i höst."

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning