Macbeth sedd i retrospektiv

Syr och ställer. Yuko Takeda gör en stark roll som Lady Macbeth i Macbeth again! på Gamlasgården. Bild: Pressbild

Titeln Macbeth, again! antyder det som komma skall, i både verkligheten och på den avskalade, svarta scenen på Gamlasgården där det japansk-finska samarbetet växer fram, repeteras och – till en del – improviseras framför våra ögon.

Macbeth again!

Manus (med utdrag ur originalet i Matti Rossis översättning till finska) och regi: Akira Hino. Koncept: Akira Hino och Yuko Takeda. Ljusplanering: Nadja Räikkä. Trummor: Ikki Hino och Akiro Hino. På scenen: Tuomas Tulikorpi, Yuko Takeda, Niklas Riikonen, Nobuko Takahara, Ulla Raitio med kören / skogen.

Premiär på Gamlasgården den 20.4.

Akira Hinos och Yuko Takedas uppsättning Macbeth, again! är en mångbottnad sammanställning av olika kulturmöten, en kort och intensiv krock mellan Shakespeares tragedi Macbeth, Brexits tänkbara orsaker och verkan i Europa, en dement kvinna i rullstol (Ulla Raitio) och hennes splittrade reflektioner i vardagen samt ett par missbrukares (Yuko Takedas och Niklas Riikonens) självupptagna perspektiv på sin verklighet. Alltsammans ställs mot Lord Macbeths (Tuomas Tulikorpi) politiska maktspel som ju egentligen förs framåt av Lady Macbeth (Yuko Takeda). Dramat ackompanjeras av trummor, som driver handlingen allt snabbare och mer högljutt mot undergången – Shakespeares signum och vår kulturs öde?

Macbeth, again! består av fyra sekvenser där alla delar har samma innehåll, delvis samma repliker. Alla rollgestalter är likvärdiga, de hävdar sin rätt och sitt perspektiv på tillvaron. Det är splittrat, mot slutet rastlöst och skärande bullrigt. Helheten kristalliserar sig först ett tag efter att föreställningen är slut, när publiken ser "hur det gick" och kan knyta ihop intrycken.

Föreställningen inleds och avslutas med Yuko Takedas monolog om medvetande, identitet, drömmar och representation. Med ett finurligt och försiktigt leende konstaterar hon att drömmen ibland kan kännas mer verklig än verkligheten. Tanken att fantasin och fiktionen, våra drifter och omedvetna går hand i hand med medvetna politiska strävanden är ingalunda ny. Takedas insatser och gestaltningar är konstanta, konsekventa och tydligt genomförda med en tydlig jämlikhetssträvan. Alla roller har samma betydelse, alla människor har lika värde. Macbeth vilar på hennes smidiga och stadiga axlar, där hon lotsar kungen mot sin och rikets undersåtars undergång.

Barbro Enckell-Grimm

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning