Lyxindustrin på väg tillbaka - Gucci med flera får bättre resultat än före krisen

Tiffany & Co och andra försäljare av lyxprodukter har kunder som inte tycks ha drabbats av pandemin. Arkivbild. Bild: Michel Euler/AP/TT

Konsumtionen av lyxprodukter återhämtar sig snabbt efter pandemin.Lyxjättarna LVMH och Kering har gasat sig ur krisen och gör nu starkare resultat än före förra årets kris.

Efter ett tufft 2020 har de internationella premiumbolagen under andra kvartalet levererat starka rapporter.

Som exempel slog den franska affärsmannen Bernard Arnauds konglomerat LVMH, Louis Vuitton Moët Hennessy, med råge analytikernas förväntningar och redovisade starka siffror på alla affärsområden. Aktien har på ett år stigit med 87 procent och storägaren Arnaud är numera världens rikaste person.

Konkurrenten Kering, som bland annat äger Gucci, Yves Saint Laurent och Balenciaga, gjorde inte sämre ifrån sig och fördubblade sina intäkter. Aktien har gått upp 62 procent under senaste året.

Efterfrågan på lyxprodukter har varit stort under hela 2000-talet – med en rikare befolkning ökar också efterfrågan på dyra prylar. Det är välkänt att framför allt tillväxtmarknader, som Kina, Ryssland, Indien och Brasilien har drivit utvecklingen.

Mindre konjunkturkänslig

Turismen är viktig. Därför stötte branschen förra året på sin största utmaning hittills. När stora delar av världen isolerades sjönk intäkterna med 23 procent, enligt konsultbolaget Bain.

Med pandemin har bolagen påbörjat stora förändringar, med en bredare onlineförsäljning och större prisintervall på sina produkter.

– Men nu har det kanske blivit ännu viktigare att finnas i många länder. En del av affärsmodellen är ju att vara närvarande och de jobbar mycket med kundupplevelsen. Du kommer in där och allting är fint, du kanske får ett glas champagne eller kaffe och du känner dig sedd, säger Therese Nyrén, fondförvaltare av nystartade Lucy global fund, som bara innehåller premium- och livsstilsbolag.

Inte helt återhämtad

Lyxen piggnade till snabbt – men inte helt. En del av stimulanserna under coronaåret gick till konsumtion, och dessutom är branschen traditionellt sett inte särskilt konjunkturkänslig. De som har råd med en dyr väska- eller klocka, har troligtvis inte påverkats ekonomiskt av krisen.

– Efter finanskrisen var det väldigt många av bolagen som kom tillbaka på samma nivåer ganska snabbt. Det har man också sett under pandemin, de kommer med väldigt bra rapporter och de slår förväntningarna rätt ordentligt, säger Therese Nyrén.

Men branschen som helhet väntas vara tillbaka på samma nivåer som före pandemin först 2022. En fortsatt stark köpkraft från Kina och ett oväntat uppsving i USA gjorde att marknaden växte med mellan noll till en procent under första halvan 2021.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning